Minder vrouwen gaan bij de brandweer

Toegevoegd: 15-07-2009, 11.57 uur
Door: Jan-Willem Kempeneers

MIDDELBURG - Het aantal vrouwen dat in dienst gaat bij de brandweer groeit niet meer. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De afgelopen negen jaar kwamen er jaarlijks brandweervrouwen bij.

Het CBS meldt dat op 1 januari van dit jaar totaal 1571 vrouwen werkzaam zijn als brandweervrouw. Een jaar eerder waren dat nog 1586 vrouwen. Sinds 2000 is het aantal brandweervrouwen jaarlijks toegenomen. Daarin komt vanaf nu dus een ommekeer.

In dezelfde periode, 2000-2009, is het aantal brandweermannen met gemiddeld 0,5 procent per jaar gedaald. Het aantal brandweervrouwen in die periode verdubbelde. Momenteel is zes procent van alle brandweerlieden vrouw. Negen jaar geleden was dat nog geen drie procent.

Volgens het CBS heeft de recente daling van het operationele brandweerpersoneel te maken met de verdergaande regionalisering van de brandweer. Ook worden steeds hogere kwaliteitseisen gesteld aan de vrijwilligers en zijn werkgevers minder bereid om vrijwilligers af te staan.

Marco (15-7-2009 om 17:24)
Ik vind dat brandweer vrouwen er ook tussen horen die dat heel graag willen,dat kunnen vrouwen net zo goed als mannen.Vrouwen horen er net zo goed tussen die het aan kunnen.