Forse schade bij binnenbrand Schoolstraat Vogelwaarde

Toegevoegd: 06-01-2006, 19.17 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]

VOGELWAARDE - In een woning aan de Schoolstraat in het Zeeuws-Vlaamse Vogelwaarde heeft vanmiddag enige tijd een middelbrand gewoed. De brand heeft voor forse brand- en rookschade gezorgd.

De brand brak rond kwart voor twee uit in een kachelpijp. De brandweer rukte in eerste instantie alleen uit met de hoogwerker 5750 van Hulst en de tank-autospuit 5736 van de brandweerpost in Vogelwaarde. Wel ging na de eerste melding ook de Officier Van Dienst van het Hulster brandweerkorps, de 5795, ter plaatse.

Toen de brandweer arriveerde met de tankautospuit kwam de rook al vanonder de dakpannen. De politie was inmiddels al begonnen met het afsluiten van de Schoolstraat. De brandweer aanvalsploeg van de eerste tankautospuit heeft snel na aankomst een bluspoging gedaan op de eerste verdieping. Brandweerman-nen met ademluchtmasksers op gingen met een hoge druk straal naar binnen.

In de woning was echter sprake van enorme rookontwikkeling en behoorlijke hitte. Ondanks dat zetten de brandweerlieden de bluswerkzaamheden voort. Inmiddels arriveerde ook de hoogwerker. Die werd ingezet om onder de dak-pannen van de woning te kijken. Vanaf de hoogwerker zag men dat het vuur doorsloeg naar buiten toe.

Inmiddels was al assistentie gevraagd. Die kwam in de vorm van de tankauto-spuit 5735 van de uitrukpost in Kloosterzande, die eveneens tot het Hulster brandweerkorps behoort. De bemanning van dit uitrukvoertuig werd ingezet om een waterwinning tot stot stand te brengen en zodoende de eerste tankautospuit van water te voorzien. Ook werden leden van deze blusploeg ingezet om de aanvalsploeg uit Vogelwaarde af te lossen.

Uiteindelijk slaagde men er na ruim een uur in om de hevige binnenbrand vol-ledig te blussen. Dit werd overigens gedaan met twee stralen hoge druk binnen en een straal vanaf de hoogwerker. Door de brand is forse schade ontstaan aan de woning. Een medewerker van de Stichting Salvage is ter plaatse gegaan om onderdak te zoeken voor de gedupeerden, de invetaris in veiligheid te brengen en een schoonmaakbedrijf te regelen.

De bewoners van het pand waren volgens de brandweer zeer ontredderd. De bewoners krijgen hulp van de stichting Slachtofferhulp Nederland. Burgemeester J.F. Mulder is ter plaatse geweest om de bewoners moreel bij te staan.