sHeer Arendskerke houdt brandweerpost

Toegevoegd: 23-07-2009, 09.07 uur
sHeer Arendskerke houdt brandweerpost

'S-HEER ARENDSKERKE - De brandweerpost in ’s-Heer Arendskerke blijft bestaan. Dat meldt het brandweerkorps Goes.

De gemeente had het plan opgevat om de post te verplaatsen naar Goes-West. Dat zou nodig zijn om voor voldoende dekking te zorgen. De dreigende sluiting viel echter bij de vrijwilligers van de post niet in goede aarde. Zij maakten spandoeken en voerden onder meer actie tijdens de jaarlijkse pelotonsoefening van het korps.

Gisteravond werd echter door het college van burgemeester en wethouders besloten dat het plan in de ijskast wordt gezet. Voorwaarde is wel dat het dekkingspercentage (het percentage van het verzorgingsgebied dat binnen de daarvoor vastgestelde tijden bereikt wordt) minimaal 80% bedraagt. De bijdrage van ’s-Heer Arendskerke hierin bedraagt maar 2,5%. Hier zijn dus de nodige verbeteringen nodig.

In termen van de maatgevende ‘kwaliteitsfoto Brandweer Zeeland’ geeft een dekkingspercentage van minimaal 80% een ‘voldoende’ als beoordeling. Het eerdere voorstel, verplaatsing van de uitrukpost ’s-Heer Arendskerke naar een locatie in of bij Goes-West, zou een ‘ruim voldoende’ beoordeling hebben opgeleverd.

De reden dat de verplaatsing voorlopig toch van de baan is, is dat onder meer wordt gepraat over het uitrukken door beroepskrachten vanaf de post Oranjeweg in Goes. Dit levert immers een flinke plus op als het gaat om het dekkingspercentage. Verder speelden voor het college ook de wet op de Veiligheidsregio’s en het huidige financiële klimaat een rol. Die eerste zorgt er immers voor dat langere aanrijtijden toegestaan worden.

Om een dekkingspercentage van minimaal 80% te realiseren is er wel een actieplan nodig. Binnen afzienbare tijd wordt gestart met het, in termen van mankracht, versterken van de vrijwilligersbezetting van de posten ’s-Heer Arendskerke en Goes (Oranjeweg). "Het feit dat zich regelmatig spontaan personen voor de functie van vrijwilliger aanmelden geeft daarbij moed", aldus de brandweer Goes.

Ook zal er een personele herschikking plaatsvinden en zullen er meer bevelvoerders en chauffeurs opgeleid moeten worden. Dit alles is er op gericht om, met name buiten kantoortijden, sneller uit te kunnen rukken. In een snellere uitruk tijdens kantoortijden wordt voorzien door het eerste uitrukvoertuig van de post Oranjeweg volledig met aanwezig beroepspersoneel te bemannen.

De commandant van de Goese brandweer zal jaarlijks aan het College van B&W rapporteren over de actuele dekkingspercentages en de vorderingen om deze percentages te verbeteren. Na vier jaar, of zoveel eerder als mogelijk, zal er een eindevaluatie plaats vinden.

Brandweer Kruisland (23-7-2009 om 21:47)
Gefeliciteerd jongens! Niet alleen jullie hobby blijft behouden, maar ook de veiligheid van de burgers. En dat vergeten de meeste raadsleden nog wel eens.