KNRM Breskens ingezet voor hulpverlening op zee

Toegevoegd: 08-01-2006, 13.36 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]

BRESKENS - De vrijwilligers van hetKNRM-station in Breskens zijn vandaag ingezet voor een hulpverlening op zee.

Rond elf uur kwam bij het Kustwachtcentrum in Den Helder de melding binnen dat er een motorjacht met daarop drie personen zinkende zou zijn in het vaargebied "De Wielingen". Daarop werd de KNRM Breskens ingeschakeld. De vrijwilligers van het station voeren binnen korte tijd uit met de reddingboot "Zeemanshoop".

Toen de reddingboot ter plaatse kwam bleek dat er nog twee opvarenden op het schip zaten. Eén van de twee kon direct aan boord worden genomen, de poging om de tweede opvarende te redden mislukte. Twee redders en de opvarende kwamen hierdoor te water.

De redders en de drenkeling konden snel aan boord worden genomen. Ondanks dat raakte de drenkeling wel direct onderkoeld. Nadat dit was doorgegeven aan het kustwachtcentrum werd overlegd over de eventuele inzet van een ambulance. Omstreeks kwart voor twaalf werd de Middelburgse ambulance 19126 richting de Koopmanshaven (de haven van de loodsboten bij het Bellamypak) gestuurd.

De reddingboot is daarop naar de haven gevaren. Daar werden de drenkeling en de twee natte redders overgebracht naar de Loodsen sociëteit. De drenkeling had inmiddels een temperatuur van ongeveer 34 graden. Deze persoon werd door de ambulance meegenomen en opgenomen in het Vlissingse ziekenhuis.

Toen de reddingboot weer terug was bij het jachtje was dit inmiddels half gezonken. Bergingsbedrijf Multraship heeft het jachtje geborgen en vervolgens overgebracht naar de haven van Breskens. De redders van de KNRM hadden overigens al geprobeerd het jachtje leeg te pompen, maar toen men startte met de pompwerkzaamheden begon het bootje nog verder te zinken en raakten de drie personen te water.

Op de laatste afbeelding ziet u de positie van de reddingboot Zeemanshoop op de plaats waar het bootje begon te zinken. Deze kaart is overigens afkomstig van www.aislive.com, een website waarmee mensen de vaarbewegingen van schepen kunnen bekijken.