Nieuwe vlet voor reddingsbrigade

Toegevoegd: 13-09-2009, 12.06 uur
Nieuwe vlet voor reddingsbrigade
VLISSINGEN - Tijdens de 11e editie van het internationale filmfestival Film by the Sea in Vlissingen heeft de Middelburgse Van Dixhoornbrigade zaterdagavond een nieuwe reddingsboot gekregen.

De reddingsbrigade kreeg de boot voorafgaand aan de spijkerbroekpremière van de film ‘De Storm’. De vlet, welke werd geschonken door Heerema Vlissingen en Nexen Petroleum UK LTD, werd rond 18.30 uur onthuld door voorzitter Leo Wolterman en Alfred van Aartsen van Heerema. Dat gebeurde in het bijzijn van Leo Hannewijk, directeur van het filmfestival en Ben Sombogaart, regisseur van 'De Storm' en diverse andere Nederlandse films zoals De Tweeling, Kruistocht in Spijkerbroek en Bride Flight.

Dat de overdracht plaatsvond tijdens De première van ‘De Storm’ is volgens Leo Wolterman van de Middelburgse reddingsbrigade niet geheel toevallig. “Na de overstromingen in Zeeland in 1953 werd een start gemaakt met de oprichting van een landelijk rampenfonds. Er werd geld beschikbaar gesteld om een landelijk netwerk te organiseren van reddingsvletten die ingezet zouden kunnen worden bij toekomstige evacuaties. De reddingsvletten werden overal in Nederland ondergebracht bij reddingsbrigades die sindsdien zorgen voor getrainde bemanningen welke, bij calamiteiten, snel en deskundig hulp kunnen verlenen."

Niemand verwachtte eigenlijk dat deze boten ook daadwerkelijk ingezet zouden moesten worden, maar in 1993 en 1995 bleek dat toch nodig. Wolterman: “De Maas trad buiten haar oevers en grote delen van Limburg liepen onder water. Reddingsvletten uit heel Nederland, waaronder die uit Middelburg, werden ingezet om mensen (en dieren) te evacueren.”

Spaarpot
Twee jaar geleden ging de oudste van de twee vletten waarover de Middelburgse Van Dixhoornbrigade beschikte verloren. Daardoor konden zowel bewakingen, beveiligingen maar ook de trainingen van de leden van de rampenploeg niet meer goed uitgevoerd worden. Het probleem met het vlettengebrek werd echter begin van dit jaar bekend bij Heerema Vlissingen. Zij besloten om, samen met hun klant Nexen Petroleum UK Ltd., de brigade te helpen door aan haar een nieuwe reddingsvlet, inclusief motor en trailer beschikbaar te stellen.

De nieuwe vlet is betaald uit de zogenaamde veiligheidsspaarpot van Heerema. Hierin wordt door het bedrijf geld gestopt wanneer het personeel de afgelopen tijd veilig heeft gewerkt. Het idee om het geld in de pot te gebruiken voor de reddingsboot kwam van Alfred van Aartsen, wie als vader bij de reddingsbrigade verbonden is. Om hem te bedanken voor zijn werk heeft de nieuwe reddingsvlet de naam 'Alfred' gekregen.

Meer informatie over de Van Dixhoornbrigade vindt u op: www.vandixhoornbrigade.nl.

Ron Schoof (14-9-2009 om 02:11)
@Mozes: Dat is geen mysterie. De wet schrijft voor dat de woonplaats van de eigenaar (in dit geval de Van Dixhoornbrigade uit Middelburg) bij of onder de naam van de boot moet worden gemeld.
Judel (13-9-2009 om 19:55)
Van Dixhoornbrigade Middelburg, Daarom!
Mozes (13-9-2009 om 16:29)
Mooie boot maar waarom alfred MIDDELBURG!?