Officiele opening KNRM station

Toegevoegd: 14-09-2009, 18.44 uur
Officiele opening KNRM station
HANSWEERT - Commisaris van de Koningin Karla Peijs heeft vanmiddag in Hansweert het nieuwe KNRM-reddingsstation officieel geopend. Tijdens de opening werd ook het convenant 'Samenwerking Veiligheidsregio en crisispartners Kustwacht & KNRM' ondertekend.

Hansweert beschikt sinds juli over een reddingsstation. Uit het KNRM-onderzoek ‘Redden in het zicht van de haven’ was gebleken dat in Nederland 'witte vlekken' waren waar niet binnen de vereiste tijd een reddingsboot aanwezig kon zijn in geval van een calamiteit. Eén van die witte vlekken was het oostelijke deel van de Westerschelde. Hierop heeft de KNRM besloten een nieuw reddingstation aan de Westerschelde op te richten. In het oostelijk deel van de Westerschelde werden alle havens beoordeeld op geschiktheid als reddingstation. Hansweert werd gekozen vanwege de geboden ruimte voor een ligplaats van een reddingboot en de huisvesting van een bemanningsverblijf.

Nadat met de gemeente goede afspraken waren gemaakt en de Plaatselijke Commissie van KNRM-station Hansweert was gevormd, werd gestart met de operationele voorbereidingen. Er meldden zich 30 vrijwilligers aan, waarvan een groot aantal beschikte over de vereiste nautische achtergrond. De vrijwilligers ondergingen de afgelopen maanden een intensieve training, waaronder een meerdaagse opleiding in het Schotse Stonehaven.

Hansweert heeft de beschikking gekregen over de reddingboot Jan van Engelenburg, een Noordzeeboot die eerder dienst deed op Terschelling en Scheveningen. De KNRM heeft bewust gekozen voor een grote reddingboot, vanwege de grote en intensieve scheepvaart op de Westerschelde. De reddingboot kan veel mensen aan boord nemen, beschikt over veel trekkracht en kan als zelfstandige eenheid opereren.

De eerste alarmeringen van de Kustwacht voor de Jan van Engelenburg kwamen al vóór de operationele start en officiële ingebruikname van het reddingstation. “Een juiste beslissing”, aldus de wachtsman van de KNRM. “Zowel de reddingboot van Breskens als de Belgische hulpdiensten hadden een te lange reistijd naar de positie van het schip in problemen. Juist vanwege die witte vlek is station Hansweert opgericht, dus dit alarm bewijst de operationele meerwaarde van het reddingstation Hansweert.”

De opening van het nieuwe reddingstation Hansweert werd vandaag gecombineerd met de ondertekening van een convenant tussen de Veiligheidsregio Zeeland, de Kustwacht en de KNRM. Dit convenant heeft als doel een helder afsprakenkader te bieden aan de land- en waterhulpdiensten, die elkaar in geval van calamiteit tegenkomen. De scheiding tussen land en water was tot een paar jaar geleden ook terug te vinden in hulpverleningsland.

De diverse hulpverleningsorganisaties werkten op de verschillende eilandjes en van structurele samenwerking was geen sprake. “Die situatie is verleden tijd”, vertelt Roemer Boogaard, directeur van de KNRM en één van de ondertekenaars. “We lopen al enige tijd schouder aan schouder. Met het ondertekenen van het convenant gaan we zelfs hand in hand verder, gebonden aan goede en voor iedereen heldere afspraken”.

Die afspraken gaan overigens niet alleen over de daadwerkelijke maritieme hulpverlening. Alle relevante onderdelen van Search and Rescue, waaronder opleidingen, communicatielijnen, verantwoordelijkheden, het opschalen van een reddingactie en de noodzakelijke evaluatiemomenten, komen in het beleidsstuk naar voren.