'Veiligheid zwembaden erg slecht'

Toegevoegd: 16-09-2009, 11.22 uur
'Veiligheid zwembaden erg slecht'
MIDDELBURG - Het schort behoorlijk aan de veiligheid bij de Zeeuwse zwembaden. Dat blijkt uit een onderzoek van het ANWB-blad Kampioen.

Het team van het magazine nam de zwembaden Scheldorado in Terneuzen, De Parel in Domburg en De Roompot in Kamperland onder de loep. Volgens het blad was de situatie in Terneuzen het ernstigst. Het zwembad kreeg voor de veiligheid een 3. Volgens de ANWB hield er bij aanvang van de controle niemand toezicht op de baden, zelfs niet tijdens het golven. Later werd er wel meer toezicht gehouden, maar kon de toezichthouder niet het gehele bad overzien.

“Op een vaste toezichtpositie bij het recreatiebad was bovendien niemand aanwezig. Daardoor was er geen toezicht op het gedeelte links naar het buitenbad en bij het buitenbad zelf. Dit werd evenmin ondervangen door regelmatig langs te lopen. Er werd geen akoestische waarschuwing gegeven voordat het golven begon, waardoor bezoekers niet de kans kregen om zich vooraf naar een ondieper gedeelte te begeven. Tenslotte was er veel roestvorming zichtbaar onderaan de pilaren en de trap van de glijbaan.” De ANWB heeft ook om een reactie gevraagd van het bad. “Het zwembad is het niet eens met de bevindeingen, met name wat betreft het toezicht. Het rapport wordt intern besproken om een nog beter product te kunnen bieden”, aldus een woordvoerder van de ANWB.

Ook De Parel en De Roompot scoorden slecht. Zij kregen respectievelijk een 4 en een 5. In De Parel was vaak maar één toezichthouder aanwezig en was er geen controle op het buitenbad. Verder werd er niet rondgelopen en werd er volgens de ANWB niet vaak genoeg gerouleerd. “De roulatietijd van ongeveer 60 minuten was veel te lang, waardoor de aandacht snel verslapte en de toezichthouder een ongeïnteresseerde en niet alerte indruk maakte. Bovendien was de vloer erg glad en ontbraken de diepte-aanduidingen van de whirlpools.”

Bij De Roompot was de situatie ook niet om over naar huis te schrijven. “Er werden andere taken gedaan tijdens het toezicht houden, zoals bladeren en schrijven in mappen. Dit kwam het toezicht niet ten goede. Verder was het toezicht op het buitenbad onvoldoende. De aanwezige monitor werd amper bekeken en maar een enkeling keek zo af en toe eens naar buiten. Daarnaast werd te weinig rondgelopen en in de baden gekeken. Er waren echter ook goede momenten, zoals tijdens het golven.”

De zwembaden in Domburg en Kamperland hebben niet gereageerd op het onderzoek.

Engeltje (17-9-2009 om 14:35)
Het is wel erg die lage cijfers maar wat doe je erann. Het ligt aan hun zelf tegenwoordig zijn het allemaal van die broekjes en die zitten maar te kletsen maar toezicht houden hou maar. Mensen dit kan toch wel beter.Vrijwilligers is misschien een optie
Zwemmer (17-9-2009 om 12:30)
Hulst is koud. rare tijden om vrij te zwemmen.Ooit met groot groep(50)geweest.Toezichthouder 65+, geen zwemdiploma en ehbo(kassiere vertelde dit)alles om kosten laag te houden.Aangeboden om eigen toezicht(wel ehbo) te doen,dit was niet nodig wat hij kon het alleen af". ECHT NIET.dan belgie zwemmen
Peter Beenhouwer (17-9-2009 om 12:16)
Toen ik met mijn zoontje van 5 Scheldorado bezocht vielen mij meteen de enorm scherpe randen van de zwembaden op. Overal zijn de randen netjes afgernd, maar niet in Terneuzen.
Wil (17-9-2009 om 11:46)
Ik ben het met ANNET eens. Maar waar lees ik dat ook de Provincie zijn verantwoording moet nemen.
Bax (17-9-2009 om 08:57)
Ik zwem liever in de zee, zwembaden heb ik het niet op
Zwem12 (17-9-2009 om 08:06)
In vlissingen is het juist heel goed geregeld vind ik. daar wordt personeel zeer geattendeerd op het toezichthouden.