Brandweer Ovezande landskampioen

Toegevoegd: 20-09-2009, 11.43 uur
Brandweer Ovezande landskampioen
OVEZANDE - De brandweer van Ovezande is landskampioen geworden bij de finale van de brandweerwedstrijd klasse 112.

De ploeg haddelde in totaal 1.476 punten, flink wat meer dan de andere ploegen in de top drie: 's-Gravenmoer (1.378 punten) en Ameide/Tienhoeven (1.268 punten). Tijdens de wedstrijd kwamen onder meer het gebruik van hoge en lage druk alsmede het verkennen en redden van slachtoffers bij brand naar voren.

De brandweerploegen kregen te maken met een brandmelding in een aardappelbedrijf in Nieuw-Beijerland. Dit bedrijf was gevestigd in een bedrijfsverzamelgebouw. Ter plaatse trof men een werknemer aan met een brandwond aan zijn arm. De werknemer gaf onmiddellijk aan dat er nog een collega binnen was en dat de brand was ontstaan door werkzaamheden met een acetyleen snijbranderset. In geval van brand kan een acetyleenfles opwarmen en ontploffen. Daarom moest de brandweerploeg deze koelen met een lage drukstraal.

De acetyleen fles en omliggende pallets hadden vlam gevat. De brand was ook doorgeslagen naar het naastgelegen pand. In dit pand lag onder andere een radioactieve bron opgeslagen. Deze radioactieve bron was voor vele ploegen een struikelblok. De groep uit Ovezande ging hier op een adequate manier mee om. Door metingen bleek namelijk dat hier toch veilig gewerkt kon worden. In het pand werd ook nog een slachtoffer aangetroffen die gered moest worden. Inmiddels was de palletbrand door het dak gedrongen. Met behulp van een ladderwagen kon deze brand geblust worden.

Een belangrijk onderdeel in de wedstrijd was de samenwerking met de officier van dienst en de adviseur gevaarlijke stoffen. Adviezen van deze personen waren zeer bruikbaar voor het goede verloop van de wedstrijd. Bevelvoerder, aanvalsploeg en waterploeg van de groep Ovezande behaalden de hoogste punten van alle ploegen tijdens deze wedstrijd.

Aan de wedstrijd deden geen andere Zeeuwse ploegen mee.

Brandweerman (21-9-2009 om 10:04)
Jammer dat de prijs niet voor terneuzen was!!!!!!! Gefeliciteerd hoor!!! de krul
C.E. Mol (20-9-2009 om 22:52)
Groep Ovezande gefeliciteerd met het Landskampioenschap. Oud wedstrijdleider A.B.W.C.
Wim bru (20-9-2009 om 19:32)
Gefeliciteerd met het behalen van het landskampioenschap!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ikke (20-9-2009 om 18:19)
Gefeliciteerd!!!!! Wij voelen ons nu heel veilig in Ovezande!!
Ovezandse (20-9-2009 om 13:42)
Gefeliciteerd mannen met het behalen van het landskampioenschap. Ovezande kan trots zijn op zo'n ploeg.
Herman (20-9-2009 om 12:10)
Brandweer Overzande van harte gefeliciteerd met dit geweldige resultaat!!!!!! brandweerploeg Axel