Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Nieuw plan hulpverlening Westerschelde

Toegevoegd: 20-01-2010, 16.21 uur
Nieuw plan hulpverlening Westerschelde
Door: Roland de Jong
MIDDELBURG - Vandaag zijn in Middelburg nieuwe afspraken gemaakt over de bestrijding van incidenten op de Westerschelde. De maatregelen werden tijdens een persconferentie in het Zeeuwse provinciehuis gepresenteerd.


In het project Samenwerken en Slagkracht hebben Provincie, Veiligheidsregio en Rijkswaterstaat in Zeeland samen met andere partners maatregelen getroffen die de bestrijding van incidenten op de Westerschelde verbeteren. Om die incidenten beter te bestrijden zal Rijkswaterstaat de beschikking krijgen over twee nieuwe patrouillevaartuigen. Vanaf die schepen kunnen hulpverleners van de Veiligheidsregio Zeeland de (coördinatie) van de hulpverlening verzorgen.

Ook de hulpdiensten zelf krijgen nieuw materieel. Het gaat om kleding en voldoende blusschuim, speciaal voor het bestrijden van maritieme incidenten. Daarbij horen wel specifiek ontwikkelde opleidingen, trainingen en oefeningen. Zeeland zal op korte termijn afspraken met België gaan maken over het beschikbaar stellen van een blusvaartuig dat in het oostelijk deel van de Westerschelde snel paraat kan zijn.

Met een bergingsmaatschappij worden nog afspraken gemaakt over de permanente beschikbaarheid van twee blusvaartuigen op het westelijke deel van Westerschelde. Om het niveau van de rampenbestrijding verder te kunnen verbeteren, wordt een Europees netwerk voor kennisuitwisseling opgezet.

In een eerder stadium van het project zijn nieuwe uitvoeringsregelingen Westerschelde en aanliggende wateren vastgesteld, zodat goed is vastgelegd welke verantwoordelijkheden overheden en hulpdiensten hebben tijdens een incident op de rivier. Daarnaast is in 2009 al een nieuwe KNRM-post bij Hansweert geopend, zodat deze organisatie ook snel op het oostelijk deel van de Westerschelde hulp kan bieden.

Volgens de provincie is er bij het vaststellen van de maatregelen uitgegaan van een scenario dat zich eens per jaar ergens in de westerse wereld voordoet: een aanvaring tussen twee schepen waarbij brand uitbreekt. De Zeeuwse hulpdiensten worden toegerust om een dergelijk incident effectief te kunnen bestrijden, zodat schade en/of letsel bij opvarenden, bewoners langs de route, milieu en economie zo veel als mogelijk kunnen worden voorkomen.

De totale incidentele kosten voor het project bedragen ruim € 6 miljoen. Het Rijk en de provincie Zeeland nemen, beide met een bijdrage van € 3,2 miljoen, de incidentele kosten van het project voor hun rekening. De Veiligheidsregio Zeeland en het havenbedrijf Zeeland Seaports nemen de structurele kosten (zes ton per jaar) voor hun rekening.

Alle maatregelen zullen de komende jaren worden doorgevoerd in het vervolgproject Deltawateren, waarin naast de Westerschelde ook alle andere Zeeuwse wateren worden betrokken. Omdat de Zeeuwse wateren niet ophouden bij de provinciegrenzen zal nauw worden samengewerkt met België en aangrenzende Veiligheidsregio's.

Aanleiding voor de nieuwe structuur is volgens de betrokken partijen dat, ondanks alle scherpe veiligheidsmaatregelen die er gelden, het toch mogelijk is dat zich incidenten voordoen. “Strandingen uit het verleden bij Bath en Hulst laten zien dat het ook mis kan gaan. Het project Samenwerken en Slagkracht is gestart nadat uit onderzoek was gebleken dat het voor de hulpverleningsdiensten niet mogelijk was om bij grotere calamiteiten effectief op te kunnen treden. Ook de afspraken met bergingsmaatschappijen worden geactualiseerd en afgestemd op de nieuwe plannen van de Veiligheidsregio.”
 
Zie ook:
- Dossier Westerschelde (Zeeuwseregio.nl)


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
John (21-1-2010 om 23:32)
Dus het is meer dan 60 jaar omveilig op de westerschelde? Nee, er zijn altijd sleepboten met waterkannonen geweest. Er liggen nu ook al reeds 3 sleepboten in de Sloehaven. Multraship kan straks zonder inzet, zijn portemonnaie met overheidcenten vullen, terwijl er eigenlijk niets verandert.
Cookie-instellingen beheren