Uitspraak in zaak Checkpoint

Toegevoegd: 25-03-2010, 16.51 uur
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG  - De rechtbank in Middelburg heeft donderdag korte celstraffen opgelegd aan de verdachten in de zaak rond coffeeshop Checkpoint.

Hoofdverdachte Meddie W. is veroordeeld tot zestien weken gevangenisstraf voor softdrugshandel. Die straf heeft hij echter al uitgezeten in voorarrest. De inmiddels gesloten coffeeshop in de Zeeuwse plaats Terneuzen gold als grootste in Europa met dagelijks twee- tot drieduizend klanten.

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste vorige maand een gevangenisstraf van anderhalf jaar tegen hoofdverdachte Meddie W. en tegen vijftien andere verdachten straffen variërend van 120 uur taakstraf tot een jaar cel.

W., de eigenaar van de coffeeshop, en zijn personeelsleden en leveranciers zijn beschuldigd van onder meer het bezit van grote hoeveelheden hasj, export van softdrugs en deelname aan een criminele organisatie. Het OM heeft aangekondigd ruim 28 miljoen euro te willen ontnemen van W., het bedrag dat hij met zijn handel in softdrugs zou hebben verdiend. Van de rechtbank hoeft W. maar een kleine tien miljoen euro af te dragen.

Volgens de rechtbank heeft Checkpoint jarenlang de gedoogvoorwaarden overtreden. De coffeeshop had altijd meer dan de maximaal toegestane halve kilo softdrugs in opslag. Ook heeft de onderneming de wet overtreden door softdrugs op grote schaal buiten de coffeeshop te vervoeren, te bewerken en op te slaan.

,,Checkpoint was een goed georganiseerde coffeeshop en ook de aanvoer, de verwerking en opslag van de softdrugs gebeurden in nauwe samenwerking tussen de leiding en de personeelsleden'', vindt de rechtbank. Daarom beschouwen de rechters Checkpoint ook als een criminele organisatie.

Toch zijn de straffen lager uitgevallen dan het OM had geëist. Als reden daarvoor noemt de rechtbank de rol van de overheid. ,,Checkpoint had nooit zo groot kunnen worden zonder de medewerking van de gemeente Terneuzen. Er is ook door justitie nooit een waarschuwing gegeven dat de coffeeshop kleiner moest worden'', aldus de rechtbank. Verder is de inval en het politieonderzoek het personeel niet in de koude kleren gaan zitten. Daarom vindt de rechtbank dat de voorlopige hechtenis voor de verdachten al voldoende straf is geweest.

Jansen (26-3-2010 om 07:05)
Ze doen helemaal nix pollitie,woningbouw en gemeente,enkel de gewone mens op regels en oetes wijzen, kijk naar de groeiende hard en softdrugs en inbraak-problematiek in de bomen en bloemenbuurt maar eens
Claudia (26-3-2010 om 05:06)
Dit is te gek voor woorden, nederland op zn smalst. nu kan elke coffeeshop wel sluiten.de gemeente terneuzen mag nu ook miljoenen terugbetalen?!die hebben er ook stevig aan verdiend. de problemen met alcohol zijn veel groter en kwamen niet van blowers. waardeloze uitspraak!
Zoutje (26-3-2010 om 01:52)
Geoon be........zo kan iedereen zijn gang gaan. Als je kijkt wat ie verdiende.kan ik ook op deze manier. gemeente houdt vinger aan de pol s.
Peter (25-3-2010 om 21:43)
Toen was het goed georganiseerd en nu is het een rot bende over heel zeeland en daar buiten . hoe me ten goede ik ben er zwaar op tegen maar de gemeente moet maar eens achterom kijken. nu kost het meer als voorheen.
Richard (25-3-2010 om 20:28)
Het geloof in onze rechtsstaat gaat elke week weer verder verloren, de betrokken overheid gaat vrijuit en het hoofd van een criminele organisatie mag als beloning gaan rentenieren. MISDAAD LOONT zo blijkt maar weer
Ik (25-3-2010 om 20:13)
Jammer...