Uitspraak in zaak Checkpoint

Toegevoegd: 25-03-2010, 16.51 uur
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG  - De rechtbank in Middelburg heeft donderdag korte celstraffen opgelegd aan de verdachten in de zaak rond coffeeshop Checkpoint.

Hoofdverdachte Meddie W. is veroordeeld tot zestien weken gevangenisstraf voor softdrugshandel. Die straf heeft hij echter al uitgezeten in voorarrest. De inmiddels gesloten coffeeshop in de Zeeuwse plaats Terneuzen gold als grootste in Europa met dagelijks twee- tot drieduizend klanten.

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste vorige maand een gevangenisstraf van anderhalf jaar tegen hoofdverdachte Meddie W. en tegen vijftien andere verdachten straffen variërend van 120 uur taakstraf tot een jaar cel.

W., de eigenaar van de coffeeshop, en zijn personeelsleden en leveranciers zijn beschuldigd van onder meer het bezit van grote hoeveelheden hasj, export van softdrugs en deelname aan een criminele organisatie. Het OM heeft aangekondigd ruim 28 miljoen euro te willen ontnemen van W., het bedrag dat hij met zijn handel in softdrugs zou hebben verdiend. Van de rechtbank hoeft W. maar een kleine tien miljoen euro af te dragen.

Volgens de rechtbank heeft Checkpoint jarenlang de gedoogvoorwaarden overtreden. De coffeeshop had altijd meer dan de maximaal toegestane halve kilo softdrugs in opslag. Ook heeft de onderneming de wet overtreden door softdrugs op grote schaal buiten de coffeeshop te vervoeren, te bewerken en op te slaan.

,,Checkpoint was een goed georganiseerde coffeeshop en ook de aanvoer, de verwerking en opslag van de softdrugs gebeurden in nauwe samenwerking tussen de leiding en de personeelsleden'', vindt de rechtbank. Daarom beschouwen de rechters Checkpoint ook als een criminele organisatie.

Toch zijn de straffen lager uitgevallen dan het OM had geëist. Als reden daarvoor noemt de rechtbank de rol van de overheid. ,,Checkpoint had nooit zo groot kunnen worden zonder de medewerking van de gemeente Terneuzen. Er is ook door justitie nooit een waarschuwing gegeven dat de coffeeshop kleiner moest worden'', aldus de rechtbank. Verder is de inval en het politieonderzoek het personeel niet in de koude kleren gaan zitten. Daarom vindt de rechtbank dat de voorlopige hechtenis voor de verdachten al voldoende straf is geweest.

Anoniem (8-4-2010 om 09:06)
Wat we hier hebben is hangjongeren en zo erg zijn die niet.dat gezeur over criminaliteit in terneuzen. Het is hier doodsaai.ga in Rotterdam of Utrecht wonen kijk wat daar voor criminaliteit is, dan wil je weer terug naar het rustige terneuzentje hoor!
Ignoramagirl (26-3-2010 om 16:30)
A3 (26-3-2010 om 14:07)
Belachelijke straffen,zo blijkt dat de crimiwereld meer macht heeft dan menigeen kan bevroeden.Maar niet de medewerkers/eigenaar zouden moeten worden vervolgd maar de georganiseerde erachter .
Toby (26-3-2010 om 10:07)
Precies, Rick. Vallen er per jaar ook duizenden doden door wiet? Nee, bij alcohol wel. Checkpoint was een prachtige nette winkel. Haal het uit de (semi)criminaliteit en de last zal veel minder worden.
Nico (26-3-2010 om 08:59)
De gemeente moet de komende jaren bezuinigen. Jammer dat checkpoint er niet meer is om dat gat te dekken. Alle burgers van Terneuzen vaarden in principe wel bij checkpoint vanwege de inkomsten die dat met zich meebracht. Kan als gevolg hebben dat de gemeentelijke belastingen omhoog moet
Terneuzenaar (26-3-2010 om 07:27)
De overlast is weer bijna net zo erg als voordat checkpoint de zaken goed aanpakte. Gaan ze al het geld dat Meddie investeerde in zaken voor de gemeente van het zijn boete aftrekken Belachelijk gedoogbeleid en dan veroordelen hierop