Zeeuwse reddingsverhalen gebundeld

Toegevoegd: 29-05-2010, 22.24 uur
MIDDELBURG - Sinds deze week zijn ze voor heel Nederland te lezen: de verhalen van drie Zeeuwse redders. De verhalen van Leo Wolterman, Chris Simons en Ron Schoof zijn opgenomen in het boek 'Redders langs de kust'.

Het boek werd donderdag gepresenteerd in Egmond. Het is een bloemlezing van de verhalen van vrijwilligers van Reddingsbrigade Nederland en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij over hun reddingen en hulpverleningen op het strand en op het water.

Sommige met goede, andere met een minder goede afloop. Sommige hartverwarmend, andere bloedstollend. Want het werk ‘langs de kust’ is geen dag hetzelfde. Bijzondere aandacht is er ook voor het werk van de stichting Opsporingsapparatuur Drenkelingen, die helpt bij het vinden van verdronken slachtoffers. Een bij vlagen aangrijpend boek, waarin de schrijfster goed verwoordt hoe het reddingwerk met een lach en een traan kan eindigen.

Met opgestroopte broekspijpen namen de directeuren Raymond van Mourik (Reddingsbrigade Nederland) en Roemer Boogaard (KNRM) het boek 'Redders langs de kust' in ontvangst van bemanningsleden van de reddingboten van beide organisaties.

Schrijfster is Mariëtte Middelbeek (1983). Zij studeerde journalistiek in Utrecht en werkt in de tijdschriftenwereld, eerst als redacteur en later als hoofdredacteur. Ze debuteerde in 2006 en is de eerste bekende Nederlandse chicklitauteur. Met Single en Sexy zette ze begin 2009 een nieuwe en serieuze stap in haar carrière als schrijfster. En met Turbulentie bevestigt ze dat ze serieus meetelt in dit genre.

Als journaliste en auteur werkt ze aan een serie boeken over mensen die werken in beroepen waar het er nog wel eens stevig aan toe gaat. Zo verscheen in 2009 het boek Verhalen uit de Ambulance, in 2010 gevolgd door ‘Redders langs de kust’.

In dit boek zijn dus - hoe kan het ook eigenlijk anders - Zeeuwse verhalen te lezen. Wolterman, Simons en Schoof zijn alledrie lid van de Middelburgse Van Dixhoornbrigade. Zij schoven aan bij de schrijfster om hun verhalen te vertellen. “Een heel bijzondere bijeenkomst”, volgens Leo Wolterman. “Eigenlijk praat je niet zo veel meer met elkaar over wat er allemaal gebeurd is. Maar je steekt op zo’n middag elkaar aan en je haalt vanzelf dan weer bijna vergeten verhalen weer boven water.”

“Vreemd is het ook om je eigen verhaal weer terug te lezen. Mariëtte heeft dat heel knap gedaan zonder veel toevoegingen of eigen interpretaties. Het leest heel lekker en af en toe grijpt het je echt bij de keel.”

Naast de verhalen van ‘langs de kust’ is er door de Middelburgse redders ook aandacht besteed aan hun ervaringen in Limburg. Die periode staat Chris en Leo (die beiden zowel in 1993 als in 1995 actief waren) voor altijd in het geheugen gegrift. “Dat was zo intens, zo nodig en zo dankbaar dat beide trots zijn daar te hebben kunnen helpen”, aldus Wolterman.

Het boek is via deze link te bestellen (€ 5,-)