Lintjes voor trouwe brandweermannen

Toegevoegd: 06-02-2006, 17.04 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
BURGH-HAAMSTEDE - Vijf vrijwilligers van de brandweer Schouwen-Duiveland zijn zaterdag voor twintig jaar inzet en enthousiasme beloond met een koninklijke onderscheiding. A. den Boer, P. Geldof, W. Gilijamse, B. Meddeler en R. van de Werfhorst kregen de versierselen opgespeld door loco-burgemeester R. van der Wekken.

Vroeger kreeg je als brandweerman alleen bij je afscheid van de brandweer een lintje. Mits je minstens twintig jaar had ’gediend’. Sinds 1 mei 2005 hoef je niet eerst afscheid te nemen, maar kom je voor een lintje in aanmerking als je twintig jaar deel hebt uitgemaakt van de vrijwillige brandweer. De zaterdag gelauwerde brandweerlieden voldoen ruimschoots aan die eis.

A. den Boer uit Burgh-Haamstede zit al bijna 25 jaar bij de brandweer. Hij raakte door een bedrijfsongeval arbeidsongeschikt waardoor bluswerk onmogelijk werd. Den Boer verzorgt nu het technisch onderhoud van de blusvoertuigen en is begeleider van de jeugdbrandweer.

P. Geldof zit al vanaf zijn achttiende bij de brandweer en is dertig jaar actief bij de blusgroep Haamstede. Binnen die eenheid is hij tevens chauffeur van de strandambulance. Verder is Geldof koster van de gereformeerde kerk Haamstede en medeoprichter van een gospelkoor.

W. Gilijamse spant zich als vrijwillig brandweerman 21 jaar in voor de veiligheid in zijn woonplaats. Hij was medeoprichter van de jeugdbrandweer en wordt door de jongeren gezien als een vaderfiguur. Gilijamse is verder bestuurslid van de brandweervereniging, was jaren begeleider bij de scouting en deed veel vrijwilligerswerk op de basisschool in Burgh-Haamstede.

B. Meddeler uit Burgh-Haamstede moest in 1983 kiezen tussen de Nationale Reserve (Natres) en de brandweer. Het werd de laatste en dat betekent dat Meddeler bijna 23 jaar actief is als vrijwillig brandweerman. Meddeler was jarenlang voorzitter van brandweervereniging Paraat en is sinds dertien jaar betrokken bij de organisatie van de Burghse Dag.

Jeugdbrandweer
R. van de Werfhorst is sinds 1981 actief als vrijwilliger bij de brandweer in zijn woonplaats. Zijn paradepaardje is de - uiterst succesvolle en volgens loco-burgemeester Van der Wekken elders zeer gevreesde - jeugdbrandweer.

De bij de koninklijke onderscheiding behorende versierselen werden opgespeld tijdens een feestelijke bijeenkomst in Burgh-Haamstede. Die avond werden ook de succesvolle 112- ploeg en de junioren van de jeugdbrandweer in het zonnetje gezet en werd afscheid genomen van A. van der Zande, die gekozen heeft voor de beroepsbrandweer in Den Haag.