Grote deelname brandweertoetsen

Toegevoegd: 09-10-2010, 16.46 uur
Aan de oefening deden 32 brandweerploegen mee.
© Foto: William Weemaes

SLUIS - Ruim dertig brandweerploegen en acht officieren van dienst hebben vandaag in Sluis meegedaan aan brandweerwedstrijden.

Tijdens deze zogeheten vaardigheidstoetsen werd extra aandacht besteed aan de samenwerking met de geneeskundige hulpverlening. Officieren van Dienst Geneeskundig speelden daarom ook mee. Het brandweerkorps Sluis had twee oefenscenario's opgezet.

In het eerste scenario was een ongeluk nagebootst nabij een loods waar een vrachtwagen stond te laden. Een auto was onder de vrachtauto gereden en een busje met radioactief materiaal reed vervolgens een voetganger aan. Het busje werd op zijn beurt weer aangereden door een andere truck.

Alsof dit ongeluk nog niet complex genoeg was, was er ook nog sprake van een slachtoffer dat bij de vrachtauto onder een heftruck lag. Verder was in de buurt van de loods ook nog een brandje dat geblust moest worden.

Het tweede scenario draaide om een brand in een jeugdhonk. Er waren vijf slachtoffers nagebootst. De brand was ontstaan door brandstichting in de kelder en op de eerste verdieping. De brandweer moest de branden blussen en alle slachtoffers in veiligheid brengen.

Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Zeeland bewijst de grote deelname hoeveel belang de korpsen hechten aan het realistisch toetsen van hun kwaliteit. “Jaarlijks besteden brandweerlieden vele uren aan oefeningen, trainingen en cursussen. Dit doen zij om hun kennis en vaardigheden op een hoog peil te houden, zodat zij hun werk op het gebied van brandweerzorg, hulpverlening en rampenbestrijding op professionele wijze kunnen doen.”

Veiligheidsweek
De vaardigheidstoetsen werden georganiseerd in het kader van de Eerste Zeeuwse Week van de Veiligheid van 9 tot en met 16 oktober 2010. Dit is een initiatief van: Veiligheidsregio Zeeland, Politie Zeeland, Brandweer Zeeland en GHOR Zeeland. Het thema van deze week in 2010 is: 'Samenwerking maakt de Zeeuwse veiligheid krachtig'!

Het doel van deze week is onder andere de overheid, medewerkers van hulpdiensten en vooral burgers te betrekken bij wisselende thema's op het gebied van sociale en fysieke veiligheid. Met de vaardigheidstoetsen op 9 oktober is de start van de Zeeuwse Week voor de Veiligheid ingeluid.

Kees (10-10-2010 om 13:53)
Brandbaan was leuk denk ik maar de hv baan was echt niks. zeker niet om mee te doen.