Opening nieuwe brandweerkazerne

Toegevoegd: 21-11-2010, 20.19 uur
's Middags waren er allerlei activiteiten zoals demonstraties.
© Foto: Remco Weterings fotografie

THOLEN - Zaterdag werd de nieuwe brandweerkazerne aan de Grindweg in Tholen officieel geopend. In de ochtend was er voor genodigden een officieel gedeelte. Later was er de mogenlijkheid om de kazerne te bezichtigen.

Rond 10 uur 's ochtends verrichtte burgemeester Nuis van de gemeente Tholen een sluitingshandeling bij de oude brandweerkazerne. Hierna werd de nieuwe kazerne, gelegen in de lus van de oprit naar de Thoolse brug, officieel geopend. Burgemeester Nuis en brandweercommandant De Feijter verrichtten de opening van het nieuwe pand, geassisteerd door de kinderen van de brandweerleden.

De kinderen waren duidelijk herkenbaar aan hun rode shirt met opschrift: 'Ik heb de brandweerkazerne geopend'. Met een dik touw trokken ze de brandweervoertuigen door een muur van papier uit de kazerne, waarna de rode wagens met sirenegeluid tevoorschijn kwamen.

Tijdens het ochtendprogramma werd ook de nieuwe watertankwagen officieel overgedragen aan de blusgroep Sint-Annaland. Deze voormalige melkwagen is het afgelopen jaar omgebouwd voor brandweergebruik. 's Middags werd open huis gehouden in de nieuwe kazerne. Deze middag werd bezocht door honderden belangstellenden.

De bezoekers konden uiteraard het nieuwe gebouw bekijken, maar waren ook getuige van diverse demonstraties. Onder meer een demonstratie technische hulpverlening trok erg veel toeschouwers. Ook stond op het terrein een zogenaamde duiktank waarin het duikteam van Tholen zich prestenteerde.

Verder konden bezoekers zelf een brandje blussen met een sproeischuimblusser en waren ze getuige van de explosie van een campinggasflesje. Ook voor foto's uit vroeger tijden was erg veel belangstelling. De Brandwondenstichting en de Veiligheidsregio Zeeland waren aanwezig met een informatiestand.