Veel overlast op wegen door sneeuwval

Toegevoegd: 17-12-2010, 10.37 uur - Update: 17-12-2010, 14.20 uur
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG – De sneeuw en gladheid zorgen voor overlast voor het Zeeuwse verkeer. Op de wegen zijn files ontstaan of rijdt het verkeer langzaam.

Strooiploegen zijn vanaf donderdagavond in touw om de wegen begaanbaar te houden. Het KNMI heeft een waarschuwing voor extreem weer afgegeven voor Zeeland. Volgens de politie werd er tussen 06.00 en 09.00 uur langzaam gereden/gegleden op de A58.

De weggebruikers hielden over het algemeen genomen wel goed rekening met de situatie door voldoende afstand te houden en hun snelheid aan te passen. Desondanks gebeurden er toch diverse ongelukken.

A58
Op de Rijksweg A58 hebben vrijdagmorgen diverse ongevallen plaats gevonden. Ter hoogte van Lewedorp raakte even na 6.00 uur een TNT-truck van de weg. De chauffeur klaagde over nekklachten. Hij werd door een ambulanceteam onderzocht. De vrachtwagen wordt vanwege de drukte pas later geborgen.

Rond tien voor zeven vanochtend is een tankwagen met diesel door gladheid de berm in gegleden op de Oude Rijksweg bij Oostdijk. Een takelwagen is opgeroepen om de tankauto weg te slepen. De tankauto, een 26-tonner, liep wat blikschade op, maar er was geen sprake van een lekkage.

Kort na acht uur was de afslag Goes gestremd doordat een mobiele kraan van de weg was gegleden. Op dit moment is de afslag weer afgesloten in verband met bergingswerkzaamheden.

Zeelandbrug
De Zeelandbrug is vanmorgen rond 7 uur afgesloten geweest vanwege een pechgeval. Een bestuurder van een personenauto stond zonder brandstof op de brug. De bestuurder heeft net zolang zijn motor proberen te starten dat de accu ook nog leeg ging. Deze auto is weggesleept door de Zeeuwse politie.

De Zeelandbrug is ook gestremd geweest tussen 09.30 en 10.00 uur. De weg was dermate slecht dat er sneeuw geruimd moest worden door de provincie. Nadat dit gebeurd was en er was gestrooid is de weg weer vrijgegeven.

Terneuzen
In Terneuzen heeft een buschauffeur vanmorgen rond 8.30 uur voor een grote ravage gezorgd. De bus reed een verkeerde straat in. De chauffeur wilde corrigeren, maar belandde door de gladheid met de achterkant van zijn bus in de overkapping van een kapsalon in de Nieuwstraat. Hierdoor sneuvelden een ruit en de overkapping.

Sint Maartensdijk
Op de Oudelandseweg in Sint Maartensdijk raakte vanmorgen een bestuurder met zijn auto van de weg. De man kwam met enkele wielen van zijn auto boven een sloot tot stilstand. De politie heeft de auto laten wegslepen. Er raakte niemand gewond.

Sint Philipsland
Op de Lageweg in Sint Philipsland is een man omgekomen bij een eenzijdig verkeersongeluk. Het is nog niet duidelijk of dit ongeluk ook te maken heeft met de weersomstandigheden. Ter plekke was het wegdek echter wel erg glad

Zie:
- Dodelijk ongeluk Sint Philipsland (17-12-2010)

Dafje56 (31-12-2010 om 23:56)
Reactie op schrijven van IK. Volgens mij heb jij helemaal geen verstand van bergen en ik toevallig wel. En die mensen die ik noemde hebben al 60 jaar een bergingsbedrijf o.a. voor zware vrachtauto;s Groetjes
Kevin crowe (31-12-2010 om 20:03)
Ik ben de man van wie de auto het niet meer deed op de Zeelandbrug was het niet omdat er geen benzine in zat maar als gevolg van een defecte dynamo en het niet opladen van de batterij. degene die het geschreven heeft, had niet de juiste informatie.
Ik (18-12-2010 om 12:14)
@ Dafje56: Kijk, en daarom ben jij nou geen berger geworden.
Dafje56 (17-12-2010 om 20:20)
Waarom moet deze geschaarde vrachtauto al vanaf vannacht een hele dag aan de kant van de weg blijven staan? Bel de berger zware voertuigen in Goes en ik denk dat de vrachtauto combinatie binnen een half uurtje weg is. Deze mensen zijn kundig en zelfs de a58 hoeft er niet voor te worden afgesloten.
Tjee (17-12-2010 om 19:28)
Wat een randdebielen rijden er toch rond.. reed vannochtend naar me werk.. bij de maccain 2 a 3 ongelukken .. met de nodige politie en ambulance en reed richting middelburg en dan nog op dat stuk met 120 voorbij rijden.. tis toch ongelofelijk
Desiree (17-12-2010 om 17:40)
Ik vond het raar dat ze vanochtend niet overal op de A85 gestrooit/geschoven hadden. Voor het grootste gedeelte ging het prima maar op sommige stukken lag nog een dik pak sneeuw. heb er nog 2 en een half uur over gedaan om van vlissingen in Bergen op zoom te komen