Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
17 files van totaal 48 km

Flink meer fatale ongelukken

Toegevoegd: 30-12-2010, 11.59 uur - Update: 30-12-2010, 18.55 uur
Ontwikkeling Zeeuwse verkeersoden 2001-2010
Ontwikkeling Zeeuwse verkeersoden 2001-2010
© Foto: HVZeeland.nl / Cijfers: ROVZ
Door: Roland de Jong
MIDDELBURG - Het Zeeuwse verkeer heeft in het afgelopen jaar flink meer dodelijke verkeersslachtoffers geëist dan vorig jaar. Dat blijkt uit de recentste cijfers van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ).


In 2009 vielen in de periode van 1 januari tot en met 29 december in totaal 21 doden. Dit jaar is dat aantal gestegen tot 31. Dat lijkt een flinke stijging, maar toch ligt het aantal maar net iets boven het gemiddelde van de afgelopen jaren. Sinds 2000 varieert het voortschrijdend gemiddelde rond 28 verkeersdoden tegen gemiddeld 45 verkeersdoden begin negentiger jaren.

“We staan voor de moeilijke opgave het aantal verkeersdoden de komende jaren toch verder omlaag te brengen. Het nieuwe Beleidsplan Verkeersveiligheid Zeeland 2010-2020 moet hierbij een stap in de goede richting geven”, aldus het ROVZ.

Alle Zeeuwse wegbeheerders en organisaties vertegenwoordigd in het ROVZ zijn bereid hun steentje bij te dragen. “Samen moet het mogelijk zijn het aantal ernstige verkeersslachtoffers tot een verkeersveilig niveau terug te brengen . Een uitdaging om voor de komende tien jaar de ambitie waar te maken Zeeland de verkeersveiligste provincie van Nederland te maken.”

Regio
Naar verhouding vielen dit jaar veel doden op Schouwen-Duiveland en Tholen. Over de jaren 2007, 2008 en 2009 lag het gemiddelde hier op 4. Dit jaar ligt het aantal doden op de Schouwse en Thoolse wegen op 9. Er was ook een flinke stijging.

Leeftijd
Opvallend is ook het aantal doden in de categorie 65 jaar en ouder. Dit jaar kwamen in deze categorie 10 mensen om het leven tegenover 4 in 2008 en 5 in 2009. Dit jaar was een derde van de slachtoffers te betreuren in de categorie tot en met 34 jaar, dat is iets minder dan in de afgelopen twee jaar. Het gemiddelde lag toen op 45 procent. In 2010 kwamen geen mensen om het leven jonger dan 18 jaar, iets wat in de jaren daarvoor doorgaans wel meerdere keren het geval was.

Al jaren vallen de meeste verkeersdoden onder de kwetsbare verkeersdeelnemer, bijna 60% dit jaar. Het ging zeven keer om een fietser, zes keer om eem motorrijder, twee keer om een voetganger, iemand in een paardenkoets, iemand in een brommobiel en een bromfietser. Het aandeel kwetsbare verkeersdeelnemer is gestegen van 50% over de periode 2007-2009 naar 58% in 2010.

“Van eminent belang is extra te investeren in deze groep verkeersdeelnemers. Dit jaar valt vooral op het grote aantal slachtoffers onder motorrijders, in veruit de meeste gevallen het gevolg van andermans verkeersgedrag”, aldus het ROVZ.

“De laatste jaren valt zo'n 35% van de verkeersdoden bij een eenzijdig ongeval. In de meeste gevallen zijn het bestuurders van een personenauto. Deze ongevallen zijn helaas vaak te wijten aan alcoholgebruik en/of te hoge snelheid in het verkeer.”

Zie ook:
- Ons nieuwe dossier 'Dodelijke ongelukken in Zeeland'

- 24-12-2010: Slachtoffer ongeluk Kortgene overleden
- 17-12-2010: Dode bij ongeluk Sint Philipsland
- 01-12-2010: Man (77) overleden na ongeluk Terneuzen
- 19-11-2010: Dodelijk ongeluk auto-trein Lewedorp   (niet in telling)
- 08-11-2010: Dodelijk ongeluk in Middelburg
- 31-10-2010: Man omgekomen bij ongeluk in Clinge
- 28-10-2010: Vrouw overleden na ongeluk in Goes
- 26-10-2010: Vrouw omgekomen bij ongeluk Goes
- 13-10-2010: Twee doden bij ongeluk Philipsdam
- 28-09-2010: Dode bij ongeluk met paardenkoets M'burg
- 27-09-2010: Slachtoffer ongeval Dreischor overleden
- 20-09-2010: Slachtoffer ongeval N57 overleden
- 12-09-2010: Dodelijk ongeluk onder invloed Sint Maartensdijk
- 01-09-2010: Vrouw overleden na ongeluk Hulst
- 01-09-2010: Dodelijk ongeluk met vrachtauto 's-Gravenpolder
- 23-08-2010: Man overleden na motorongeluk Axel  
- 07-07-2010: Dode en zwaargewonde in Sas van Gent   (niet in telling)
- 01-07-2010: Dodelijk ongeluk Sint Maartensdijk
- 28-06-2010: Vrouw omgekomen bij ongeluk Scharendijke
- 18-06-2010: Motorrijder verongelukt in 's-Gravenpolder
- 30-05-2010: Slachtoffer ongeluk Koewacht overleden
- 24-05-2010: Dode bij ongeval Wilhelminadorp
- 28-04-2010: Dode bij eenzijdig ongeluk Veere
- 22-04-2010: Vrouw omgekomen in Kapelle
- 05-04-2010: Dode bij ongeval in Koudekerke
- 03-04-2010: Duitser (67) overleden na ongeluk Sint Maartensdijk
- 18-03-2010: Man overleden na botsing boom Wolphaartsdijk
- 20-02-2010: Twee doden na ongeluk in Terneuzen
- 15-02-1010: Jongen (18) overleden na ongeluk Wissenkerke
- 01-02-2010: Vrouw overleden na ongeluk Kortgene
- 01-02-2010: Dode bij ongeluk N61 Biervliet   (niet in telling)
- 29-01-2010: Jongen (18) overleden na ongeluk Yerseke


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Redactie HVZeeland.nl (30-12-2010 om 18:45)
@Achiel: Dat heeft te maken met het feit dat in de officiƫle telling sommige ongelukken niet worden meegenomen. Bijvoorbeeld als achteraf blijkt dat het slachtoffer is overleden aan de gevolgen van bijv. een onwelwording en niet het ongeluk zelf. Hetzelfde kan het geval zijn bij bijv. zelfdoding.
Lion (30-12-2010 om 18:13)
En hoeveel doden vallen er helaas,door ons strooibeleid?? Zout op en kleine hoeveelheid strooien ivm de voorraad? Reken dat ook even mee. En maar hameren op veilig rijden pfffffffff
Jan (30-12-2010 om 18:08)
Borden plaatsen helpt niks. Soms is het ook niet serieus. Een vrij brede en overzichtelijke weg waar 80 mag. In de praktijk kan je er soms 50 rijden en soms ook wel 100. Dus verantwoordelijkheid is belangrijker. Begin op scholen,vertoon films met echte ongelukken en gevolgen daarvan,als les!!
Dr Traffic (30-12-2010 om 17:34)
Als er nu opeen 3 x zoveel doden vallen, dan hebben we een probleem, maar dit is gerommel in de marge. Als er 20 vallen doen "we" het niet opeens heel goed, en als er 40 vallen doen "we" het ook niet opeens slecht. Er is ook nog zoiets als toeval.
Loesje (30-12-2010 om 17:18)
Vind je het gek,er word als dwazen gereden op de weg,en mensen rijden steeds gehaaster op de weg,en geduld.....is een schone zaak,want haastig zijn,maakt niet veel beter en in tijd maakt het niks uit,maar dat begrijpen vele nog niet.
Fietser (30-12-2010 om 16:23)
Ongelukken zullen er blijven en rekening houden met elkaar. Jong, oud, fietser, bromfietser, voetganger of ander gemotoriseerd verkeer.
Cookie-instellingen beheren