Geen files

Start AED- en reanimatienetwerk

Toegevoegd: 17-01-2011, 11.39 uur
KRUININGEN - De gemeente Reimerswaal start binnenkort een reanimatienetwerk. De vrijwilligers kunnen gebruik gaan maken van Automatische Externe Defibrillators (AED’s).

Jaarlijks worden er in Nederland 15.000 mensen getroffen door een circulatiestilstand. Acute hulpverlening in de eerste 6 minuten is van cruciaal belang om de kans op overleven te vergroten. Het lukt een ambulance niet altijd om binnen dit aantal minuten bij een slachtoffer te zijn. Door mensen in de omgeving van het slachtoffer in te zetten voor de eerste acute hulpverlening, vergroot de kans om een hartstilstand te overleven.

Het project 'Hartveilig wonen' bestaat uit vrijwilligers die wonen en/of werken in de gemeente Reimerswaal en die getraind zijn om te reanimeren en/of te defibrilleren. Deze vrijwilligers worden opgeroepen door de regionale 112-alarmcentrale, wanneer een hartstilstand wordt vermoed. Met een sms-bericht wordt de vrijwilliger gealarmeerd en verzocht naar het slachtoffer te gaan. Al dan niet met een AED. De vrijwilligers verlenen acute hulp totdat het ambulancepersoneel dit overneemt.

Om het reanimatienetwerk op te bouwen zijn veel vrijwilligers en AED’s nodig. De gemeente is daarom op zoek naar mensen die een erkende reanimatie/AED-training hebben gevolgd of bereid zijn deze te volgen. Verenigingen, organisaties of particulieren die een AED in bezit hebben, worden ook gevraagd dit apparaat beschikbaar te stellen voor Hartveilig wonen.

Bent u in het bezit van een erkende reanimatie/AED-training of bent u bereid deze te volgen? Registreer uzelf dan als vrijwilliger. Wilt u meer informatie? Bezoek dan de informatieavond op donderdagavond 27 januari om 19.30 uur in het dorpshuis te Kruiningen. Verder kunt u kijken op de website www.hartveiligwonen.nl. U kunt ook bellen naar Jordan van Langevelde: 0113-395371.