Jongen (12) verdronken in zwembad

Toegevoegd: 20-01-2011, 17.37 uur - Update: 21-01-2011, 11.52 uur
Door: Manfred Berrevoets

TERNEUZEN - In zwembad Scheldorado in Terneuzen is vanmiddag lange tijd een 12-jarige jongen gereanimeerd. Vanavond is het slachtoffer in het ziekenhuis overleden. Dit heeft de politie vanavond bekend gemaakt.

De eerste melding kwam rond 16.50 uur binnen. Volgens de politie is de jongen onwel geworden in het water. Hij is direct uit het water gehaald nadat werd geconstateerd dat er iets mis was. Er is meteen gestart met het verlenen van eerste hulp en het geven van reanimatie.

Drie ambulances en de traumahelikopter uit Rotterdam alsmede enkele politie-eenheden kwamen ter plekke om te helpen. Het slachtoffer is met een ambulance naar het ziekenhuis in Terneuzen gebracht. De jongen is daar vanavond overleden, zo meldt de politie.

Toezicht
In het najaar van 2009 kwam het Terneuzense zwembad slecht uit een test  van het ANWB-magazine Kampioen. Het team van het magazine nam destijds drie Zeeuwse zwemparadijzen onder de loep. Volgens het blad was de situatie in Terneuzen het ernstigst. Het zwembad kreeg voor de veiligheid een 3. Volgens de ANWB hield er bij aanvang van de controle niemand toezicht op de baden, zelfs niet tijdens het golven.

Later werd er wel meer toezicht gehouden, maar kon de toezichthouder niet het gehele bad overzien. Het zwembad gaf na de ANWB-test aan het niet eens te zijn met de bevindingen, maar het rapport wel mee te nemen om te zorgen voor kwaliteitsverbetering. Voor zover bekend beschikt het Terneuzense bad niet over een drenkelingendetectiesysteem.

Volgens de hulpdiensten is er bij het incident donderdagmiddag goed gehandeld. Reacties van bezoekers bevestigen die zienswijze.

Zie ook:
'Veiligheid zwembaden erg slecht' (16-09-2009)

Terneuzense mama (20-1-2011 om 18:56)
Het was actie voor eur1,00 zwemmen, zal wel druk geweest zijn. Mijn zoontje wilde ook naar scheldorado, heb het bewust niet gedaan vanwege de drukte. Een vriendin heeft er gewerkt in 2008, was maar 1badmeester met benodigpapieren. Ik hoop dat het goed komt met het kindje en wens de ouders sterkte.
B (20-1-2011 om 18:50)
Wat een verschrikkelijk nieuws en hopelijk komt het allemaal goed met het kind. Het toezicht daar in Scheldorado is ver te zoeken, dat is 1 ding wat zeker is! Heel veel sterkte voor het kind en familie...
Andrea (20-1-2011 om 18:38)
De traumahelikopter stond er nog om 18.15
Ignoramagirl (20-1-2011 om 18:33)
Ik wil de ouders sterkte toewensen.
Kellll. (20-1-2011 om 18:12)
Ik was daarbij en ik heb alles gezien, de jongen is achterover gevallen. Het is echt heel zielig en toen we naar boven moesten zag ik allemaal mensen huilen, gewoon zielig weetje..
Dennis (20-1-2011 om 18:05)
Wat verschrikkelijk zeg, leuk zo'n actie van 1 euro entree maar krijg je daardoor misschien overbevolking. ik ben rechtsomgekeerd toen ik zag dat het zo druk was.