Jongen (12) verdronken in zwembad

Toegevoegd: 20-01-2011, 17.37 uur - Update: 21-01-2011, 11.52 uur
Door: Manfred Berrevoets

TERNEUZEN - In zwembad Scheldorado in Terneuzen is vanmiddag lange tijd een 12-jarige jongen gereanimeerd. Vanavond is het slachtoffer in het ziekenhuis overleden. Dit heeft de politie vanavond bekend gemaakt.

De eerste melding kwam rond 16.50 uur binnen. Volgens de politie is de jongen onwel geworden in het water. Hij is direct uit het water gehaald nadat werd geconstateerd dat er iets mis was. Er is meteen gestart met het verlenen van eerste hulp en het geven van reanimatie.

Drie ambulances en de traumahelikopter uit Rotterdam alsmede enkele politie-eenheden kwamen ter plekke om te helpen. Het slachtoffer is met een ambulance naar het ziekenhuis in Terneuzen gebracht. De jongen is daar vanavond overleden, zo meldt de politie.

Toezicht
In het najaar van 2009 kwam het Terneuzense zwembad slecht uit een test  van het ANWB-magazine Kampioen. Het team van het magazine nam destijds drie Zeeuwse zwemparadijzen onder de loep. Volgens het blad was de situatie in Terneuzen het ernstigst. Het zwembad kreeg voor de veiligheid een 3. Volgens de ANWB hield er bij aanvang van de controle niemand toezicht op de baden, zelfs niet tijdens het golven.

Later werd er wel meer toezicht gehouden, maar kon de toezichthouder niet het gehele bad overzien. Het zwembad gaf na de ANWB-test aan het niet eens te zijn met de bevindingen, maar het rapport wel mee te nemen om te zorgen voor kwaliteitsverbetering. Voor zover bekend beschikt het Terneuzense bad niet over een drenkelingendetectiesysteem.

Volgens de hulpdiensten is er bij het incident donderdagmiddag goed gehandeld. Reacties van bezoekers bevestigen die zienswijze.

Zie ook:
'Veiligheid zwembaden erg slecht' (16-09-2009)

Anoniem (22-1-2011 om 13:08)
Sterkte!! En hou inderdaad op met oordelen, stel als de ouders dit lezen, die hebben wel wat anders aan hun hoofd,dan te moeten lezen dat ze beter op hun kind hadden moeten passen! DENK NA!!
Samantha (22-1-2011 om 11:55)
SuUS (22-1-2011 om 09:55)
In en in triest dit te lezen! Alle sterkte voor de ouders,overige familie ,vrienden etc. in liefde en licht
Joey (22-1-2011 om 08:16)
Dit is echt verschrikkelijk!! ik wens stefan nicole broertje zusje en alle anderen veel sterkte toe te bedenken dat ik hem als baby in mijn handen had doet nu pijn! * Martijn * rust zacht ventje !!! we zullen je nooit vergeten!!
S.v (21-1-2011 om 22:41)
Aller eerst heel veel sterkte voor familie en vrienden! ik vraag me wel af waarom 3 ambulances? niet lullig bedoelt ofzo.
Iemand..(L) (21-1-2011 om 22:10)
Heejj. Lieve Martijn rust zacht!!:( we zullen je missen.... xxxiemand_van_schoolxxx