Geen files

Jongen (12) verdronken in zwembad

Toegevoegd: 20-01-2011, 17.37 uur - Update: 21-01-2011, 11.52 uur
Door: Manfred Berrevoets

TERNEUZEN - In zwembad Scheldorado in Terneuzen is vanmiddag lange tijd een 12-jarige jongen gereanimeerd. Vanavond is het slachtoffer in het ziekenhuis overleden. Dit heeft de politie vanavond bekend gemaakt.

De eerste melding kwam rond 16.50 uur binnen. Volgens de politie is de jongen onwel geworden in het water. Hij is direct uit het water gehaald nadat werd geconstateerd dat er iets mis was. Er is meteen gestart met het verlenen van eerste hulp en het geven van reanimatie.

Drie ambulances en de traumahelikopter uit Rotterdam alsmede enkele politie-eenheden kwamen ter plekke om te helpen. Het slachtoffer is met een ambulance naar het ziekenhuis in Terneuzen gebracht. De jongen is daar vanavond overleden, zo meldt de politie.

Toezicht
In het najaar van 2009 kwam het Terneuzense zwembad slecht uit een test  van het ANWB-magazine Kampioen. Het team van het magazine nam destijds drie Zeeuwse zwemparadijzen onder de loep. Volgens het blad was de situatie in Terneuzen het ernstigst. Het zwembad kreeg voor de veiligheid een 3. Volgens de ANWB hield er bij aanvang van de controle niemand toezicht op de baden, zelfs niet tijdens het golven.

Later werd er wel meer toezicht gehouden, maar kon de toezichthouder niet het gehele bad overzien. Het zwembad gaf na de ANWB-test aan het niet eens te zijn met de bevindingen, maar het rapport wel mee te nemen om te zorgen voor kwaliteitsverbetering. Voor zover bekend beschikt het Terneuzense bad niet over een drenkelingendetectiesysteem.

Volgens de hulpdiensten is er bij het incident donderdagmiddag goed gehandeld. Reacties van bezoekers bevestigen die zienswijze.

Zie ook:
'Veiligheid zwembaden erg slecht' (16-09-2009)

Anneke uit den haag (21-1-2011 om 14:38)
K (21-1-2011 om 14:03)
Ik kan niet begrijpen dat een kind van 12 zomaar verdrinkt en overlijdt. Heel veel sterkte voor de nabestaande en de hulpverleners
Jan (21-1-2011 om 13:35)
Ook wij zijn er geweest. Gevaarlijke stromingen die eens in zoveel tijd aan gaan. Kleine kinderen die aan de rand hangen en niet durven loslaten omdat de stroming zo sterk is. Jongelui die op de glijbaan kruipen en er in klimmen terwijl er van de bovenkant kids komen. Geen badmeester gezien.
Sonja (21-1-2011 om 13:02)
Waarom terug blikken op 2009? Ik was getuige en er liep (ontdanks de eurodrukte) veel personeel. Hun snelle reactie was dat het kind zo snel mogelijk het water uit was. Onwel worden kan iedereen, ook in een bisoscoop waar geen personeel loopt. Puik werk mannen van Scheldorado!
Koewacht (21-1-2011 om 11:42)
Ik denk dat het niet belangrijk is wie het slachtoffer is.. De ouders en familie hebben het hier al moeilijk genoeg mee.. Ik heb al sinds ik dit bericht las vanmorgen een brok in mijn keel, hoe kan zoiets gebeuren..? zo jong nog.. heel veel sterkte aan de ouders en fam.
......... (21-1-2011 om 09:53)
Sterkte aan de ouders en verdere familie vriendjes en mensen die dit hebben meegemaakt. zo jong........... rust zacht (ongepaste vraag misschien maar wie weet wie het slachtoffertje was?)