'Man verduisterde bergen geld club'

Toegevoegd: 24-03-2011, 20.39 uur

MIDDELBURG - Of de 65-jarige penningmeester van de krulbolclub 'Molenzicht' uit IJzendijke inderdaad in tien jaar tijd 164.423 euro en dertig cent heeft weten te verduisteren moet uiteraard  nog worden bewezen, maar vast staat wel dat zijn boekhouding een enorme puinhoop was.

Vandaag werd in Middelburg een gevangenisstraf van één jaar waarvan vier maanden voorwaardelijk tegen hem geist. Een civiele vordering is inmiddels tegen hem in gang gezet. Het systeem van de penningmeester was van een kinderlijke eenvoud: alles ging op een kladje en aan het eind van het jaar werd de boekhouding gedaan.

Alleen klopten de betalingen niet met de verantwoording in de boeken. Zo werd bijvoorbeeld een energierekening privé betaald terwijl het in de boeken van de club kwam. Een overboeking van een spaarrekening naar de rekening-courant werd een 'storting per kas' en ontvangen rente werd niet geboekt.

Opvallend was ook dat het ledenaantal toenam en het jaarlijkse koffiegebruik van 18.000 daalde naar 5.000. Ook werden er rekeningen die niets met de vereniging te maken hadden, zoals spruitjes, op papier door de vereniging betaald.

Een bedrag van 15.000 euro, dat op de zolder van de penningmeester lag, zouden kleine kasstortingen zijn. Bankafschriften ontbraken in de administratie. Kortom een enorme puinhoop had de penningmeester ervan gemaakt. De zaak kwam aan het rollen bij een bestuurswisseling toen iemand eens in de boeken wilde kijken.

De penningmeester zelf was tijdens de zitting duidelijk: "Ik heb alles geboekt en niets bewust fout gedaan". Hoe het met de 'zwarte aan- en verkoop' van fusten bier zat wist hij niet, nog mogelijk aanwezige kladpapiertjes had hij uit boosheid verscheurd en zijn boekhouding verdiende geen schoonheidsprijs, maar klopte wél. Dat vond hij tenminste.

Hoe de rechtbank erover denkt wordt op 7 april duidelijk met de uitspraak.

Dick (6-9-2011 om 15:40)
Ik vraag me af waarom het bestuur zo heeft zitten slapen. Niet alleen de penningmeester is fout, maar het hele -oude- bestuur. Het is dan ook niet terecht de man alleen de schuld te geven. Hopelijjk komt dit in het hoger beroep beter uit de verf ! De voorzitter mag wel eens een toontje lager zingen
Jan (25-3-2011 om 17:50)
Knap hoor, ruim 16 mille per jaar achter overdrukken van een clubje krulbollers, maar wees eerlijk, het bestuur heeft natuurlijk ook 10 jaar gefaald
Krullebol (25-3-2011 om 15:51)
Ik mag aannemen dat er minimaal één keer per jaar een ledenvergadering is waarbij dergelijke punten doorgenomen worden. Kennelijk niet, dus zou een ondervraging onder de andere leden geen kwaad kunnen. Of ze wisten er van of ze zijn te goedgelovig. 164000 euro van een krulbolvereniging... tering...
G.A (25-3-2011 om 09:43)
Ik vraag me af of er ooit een kascontrole is geweest, dan zou dit toch echt veel eerder opgevallen moeten zijn. Ik zou het hele vorige bestuur aansprakelijk stellen voor dit soort enorme fouten.
Heidi (25-3-2011 om 06:39)
Ik geloof dat er tegenwoordig maar weinig penningmeesters zijn die met hun handen van het geld van een vereniging af kunnen blijven. Het Meandertje in Dauwendaele heeft destijds dezelfde ellende mee gemaakt..
Jaap (24-3-2011 om 21:51)
In dit soort verenigingen is er meestal onvoldoende functiescheiding. Alles wordt gebaseerd op vertrouwen. Bestuur heeft dus de zaak ook hier niet op orde!