Vogelgriep pluimveebedrijf Schore

Toegevoegd: 25-03-2011, 09.36 uur - Update: 25-03-2011, 17.38 uur
SCHORE - Bij een pluimveebedrijf aan de Steenweg in Schore is vogelgriep vastgesteld. Dat is vannacht geconstateerd.

Volgens het ministerie van Landbouw moet het bedrijf worden geruimd. In de grote loods van het bedrijf bevinden zich 127.500 legkippen. Sinds vanochtend acht uur geldt er een vervoersverbod voor pluimvee en pluimveeproducten in een zone van een kilometer rondom het getroffen bedrijf.

Het gaat om de zogeheten H7 variant van de ziekte. Het is nog niet bekend of het een laagpathogene (milde en niet zo besmettelijke) of hoogpathogene (zeer besmettelijke en voor kippen dodelijke) variant is. Er zijn weinig zieke kippen op het bedrijf dus het lijkt erop dat het om een laagpathogene variant gaat. Maar onderzoek moet dat nog uitwijzen.

Omdat een laagpathogene H7 variant kan muteren tot een hoogpathogene (zeer besmettelijke en voor kippen dodelijke variant), moet het bedrijf zowel bij een laag- als een hoogpathogene variant conform Europese regelgeving worden geruimd. De dieren zullen in de loop van de dag worden ontruimd.

Rond vijf uur werd bekend dat het om een laagpathogene variant gaat. De GGD zal dan ook niet meer gaan vaccineren en er wordt geen tamiflu verstrekt. Eerder maakte de instantie bekend nauwe contacten te onderhouden met de VWA en het bedrijf en voorbereidingen te treffen om de bewoners op het bedrijf, de vaste personeelsleden en de ruimers zo nodig te vaccineren tegen griep of Tamiflu te verstrekken. Die maatregelen zijn dus niet nodig.

Een besmetting met vogelgriep leidt zelden tot klachten bij mensen. Personen die geen geregeld en intensief contact hebben met pluimvee of met wilde vogels lopen een verwaarloosbaar klein risico op besmetting met vogelgriepvirussen.

Beperkingsgebied
Het gebied is als volgt begrensd:
1. Vanaf kruising Nijverheidsweg met Rijksweg N289, N289 volgend in oostelijke richting over het kanaal door Zuid-Beveland tot aan Kanaalweg Oostzijde.
2. Kanaalweg Oostzijde volgend in zuidelijke richting tot aan Westerschelde.
3. Westerschelde volgend in west-noordwestelijkelijke richting tot aan de Weg langs de Zeedijk.
4. Weg langs de Zeedijk volgend in noordoostelijke richting tot aan de Schoorse Zeedijk.
5. Schoorse Zeedijk volgend in noordelijke richting overgaand in Schoorse Oude Dijk volgend in noordwestelijke richting tot aan Rijksweg N289.
6. N289 volgend in oostelijke richting tot aan kruising met Nijverheidsweg.

Informatienummers
Heeft u vragen over Vogelgriep? Neemt u dan contact op met het DR-Loket via 0800-2233322. U kunt ook bellen met de GGD Zeeland via 0113-249456. Landbouw/veeteelt bedrijven die vragen hebben, kunnen contact leggen met de meldkamer van de Algemene Inspectiedienst (AID): 045-5466230.

Vanger (25-3-2011 om 13:00)
Wat erg voor deze dieren en de betrokkenen. veel sterkte toegewenst.
Meeleven (25-3-2011 om 12:59)
Wat vreselijk voor jullie!!!Heel veel sterkte toegewenst!
ReDiCom (25-3-2011 om 12:55)
Beste fam Janssen, heel veel sterkte toegewenst. Dit is echt verschrikkelijk!
Yersenaar (25-3-2011 om 12:05)
Veel sterkte voor de betrokkenen. Dit wens je niemand toe.
Anoniem (25-3-2011 om 11:31)
We wensen de familie janssen vel sterkte toe