Taakstraf voor penningmeester

Toegevoegd: 07-04-2011, 18.00 uur
MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft donderdag de 65-jarige penningmeester van de krulbolclub 'Molenzicht' uit IJzendijke een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke celstraf van vier maanden opgelegd. Tegen de man was een gevangenisstraf van een jaar waarvan vier maanden voorwaardelijk geëist.

De penningmester werd ervan verdacht van 1999 tot en met 2009 ruim 164.000 euro van de club te hebben verduisterd. Overigens achtte de rechtbank het Openbaar Ministerie voor de periode 1999 tot en met juli 2004 niet ontvankelijk en werd de penningmeester dus voor een kortere periode veroordeeld.

Volgens de rechtbank heeft de man zich opzettelijk en stelselmatig geld toegeëigend door bankoverschrijvingen te veranderen en had hij voor een aantal zaken, zoals een grote hoeveelheid geld op zolder geen plausibele verklaring.

In haar vonnis heeft de rechtbank de leeftijd, de gezondheid en het feit dat hij al door de gemeenschap van zijn dorp is veroordeeld laten meewegen. De zaak kwam aan het rollen bij een bestuurswisseling toen iemand eens in de boeken wilde kijken.

Omdat de krubolclub inmiddels een civiele procedure tegen de penningmeester loopt, heeft de (straf)rechtbank de claim van de vereniging afgewezen.

Mar (9-4-2011 om 15:09)
@ Frans: Ik begrijp uit het artikel dat de claim is afgewezen juist OMDAT er al een civiele procedure is gestart. Misschien te vroeg? Iig niet vanwege slechte onderbouwing. Wat ik niet begrijp, is waarom de eerste vijf jaar "niet ontvankelijk"worden verklaard.
Frans (8-4-2011 om 10:41)
Een claim in strafrecht wordt vaker afgewezen. Dit komt omdat de de benadeelde partij (slachtoffers) deze vaak niet goed onderbouwd hebben. De officier en de rechter verklaren de claim niet ontvankelijk en verwijzen ze naar de civiele rechter. Dit gebeurd ook bij bijv. vernieling/mishandeling enz.
Mar (8-4-2011 om 08:44)
Nou, daar komt meneer er nog genadig van af! Ik vind trouwens dat die club zich ook wel eens achter de oren mag krabben; wie laat er nu een penningmeester 10 jaar lang(!) ongecontroleerd zijn gang gaan....
Neem mij niet kwalijk (8-4-2011 om 08:38)
Dus in dit geval mogen de IJzedijkenaars wél eigen rechter spelen, want hij is door de gemeenschap veroordeeld. Moet niet gekker worden! Ik ga denk ik dan ook maar samen met mijn penningmeester de boel flessen. Wordt toch alleen een taakstraf en de dorpelingen regelen het wel verder. Een voorzitter.
Zeeuwse (7-4-2011 om 18:16)
Nou mooi hoor, dan heeft deze fraudeur toch even €683,33 per uur verdiend.........Eigenlijk toch belachelijk dat deze man er op deze manier mee weg komt. Laat hem die €164.000,00 maar tot op de laatste cent terug betalen.