Start multiculturele expertgroep politie

Toegevoegd: 30-05-2011, 20.05 uur
VLISSINGEN - Politie Zeeland start vandaag met een expertgroep die zich gaat richten op interne en externe vraagstukken op het gebied van multicultureel vakmanschap. Rondom dit startmoment organiseerden de Zeeuwse expertleden een thema-avond in het gemeentehuis in Vlissingen.

Eén van de sprekers was de heer Ahmed Marcouch,Tweede Kamerlid PVDA, die sprak over de aanpak en het voorkomen van overlast door Marokkaanse jongeren in de wijk. "De kracht van de expertgroep zit 'm in het netwerk van expertise binnen allerlei soorten culturen en subculturen", zo laat de politie weten.

Politie Zeeland zet de experts in voor advies en ondersteuning in (sub)cultuurgebonden zaken, zoals eergerelateerd geweld, straatcultuur, homoseksualiteit, kennis van vele leefstijlen en bij multiculturele verhoren. Soms kan dat volstaan met telefonisch advies, soms zullen de leden daadwerkelijk ondersteunen in een onderzoek of openbare orde kwestie.

Ook bij interne problemen op multicultureel gebied, zoals bejegening van homoseksuelen of pesten van politiemensen van allochtone afkomst kunnen deze deskundigen hulp bieden.

De expertgroep heeft directe contacten met de andere vijf zuidelijke politiekorpsen. Op die manier wordt gebruikgemaakt van specifieke kennis van de ongeveer 35 experts. De expertgroep heeft niet alle wijsheid in pacht. De verscheidenheid van de diverse achtergronden van deze groep maakt echter dat ze door mee te denken en hun specifieke kwaliteiten in te zetten, maatwerk kunnen leveren voor een probleem dat door politiemensen wordt aangedragen.

De leden van de expertgroep ondersteunen en adviseren agenten en leidinggevenden, maar nemen het werk niet over. Het doel is het verbreden van kennis en vaardigheden en het werken aan multicultureel vakmanschap voor alle politiemedewerkers.

De bijeenkomst werd georganiseerd door de expertgroep multicultureel vakmanschap en de jeugdpolitie van Politie Zeeland, samen met de Landelijke Werkgroep Mudawwanah en de Stichting Dunya in Vlissingen. Ook het Landelijk Expertise Centrum was bij deze avond betrokken.

P Piraat (1-6-2011 om 18:38)
Dat er daar nog ruimte voor is binnen het korps? Heb nachtenlang op de politie zitten wachten als er weer gedonder was in Bonedijke, het excuus was dat er 's nachts maar een politie-auto beschikbaar was voor Middelburg en Vlissingen. Gelukkig is er dan veel veranderd (hoop ik dan maar?)
Jantje (31-5-2011 om 19:46)
Ik ben het met velen eens weg wezen ermee en ieder in zijn eigen land blijven en niks geen sociale dienstuitkering ingericht huis enz. van ons belastinggeld als wij iets nodig hebben dan krijgen we het ok niet van de gemeentelijke sociale dienst,of andere instantie
Multi cunti (31-5-2011 om 16:48)
@ muliti culti, u bent al aardig ingeburgerd, lopen zeuren over gramatica zonder verder iets toe te voegen. bravo, u kan zo voor autochtoon door.
Multi cunty (31-5-2011 om 14:21)
Multi cultie ? daar deden we toch al lang niet meer aan ? wie had dat trouwens verzonnen ? die kan nu te boek als de grote falende persoon met onrealistische waanbeelden. zeker een oude hippie die dacht dat we met zijn allen cum ba ya gingen zingen bij het kampvuur en een dikke joint of zo.
Willem (31-5-2011 om 13:06)
Harry, hier idem dito. dat hele multi-culti gedoe komt mij mijn strot uit. het is ons NET als de euro door de strot geduwd. ik kom veel in het buitenland en pas mij aan--spreek hun taal. dan word je geaccepteerd. heb nooit enig probleem gehad. daar zeggen ze: "als het je niet bevalt, wegwezen..
Muliti Culti (31-5-2011 om 13:01)
Harry, Het is tekst i.p.v. text... Over de inhoud van alle berichten zal ik maar zwijgen. Een allochtoon.