Forensisch Technische conferentie in Zeeland

Toegevoegd: 15-02-2006, 23.04 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]

VLISSINGEN - In een grote loods van Kuzee Autologi-stiek in Vlissingen is woensdagavond de dienst Foren-sisch Technisch Onderzoek van de Zeeuwse politie ge-presenteerd. De presentatie vondt plaats in het kader van een grote Euro-pese conferentie over bloedspat-analyse. De conferentie startte in het oude stadhuis aan de Markt in Middelburg en duurt nog tot en met vrijdag.
In de hal was onder meer te zien hoe men bloedsporen onderzoekt die zijn weggehaald met chemicaliën. Ook waren twee plaatsen delict gesitueerd: één met een lijk in een koffer-bak van een auto en één met een lijk op een stuk zand met daaromheen diverse sporen.

Naast deze scénes was er ook de gelegenheid kennis te nemen van alle materialen die wor-den gebruikt door de dienst Forensisch Technisch Onderzoek (FTO). Ook werd een nieuw systeem gepresenteerd dat gebruikt zal gaan worden door de dienst Verkeers Ongevallen Analyse. Deze dienst zal gebruik gaan maken van een nieuw fotosysteem waarmee van hoogte foto's van een ongevalslocatie kunnen worden gemaakt. Aan de hand van speciale apparatuur kunnen de foto's worden vertaald naar digitale tekeningen.

Verder stond Kuzee Autologistiek zelf in de hal. Kuzee is bevoegd om auto's weg te takelen die nog onderzocht moeten worden door de forensisch technische medewerkers van de politie. Deze dienst heeft overigens ook een eigen ruimte in het gebouw van Kuzee Autologistiek. In deze ruimte kon men de scéne bekijken met het lijk in de kofferbak. Om de scéne echter te laten lijken werd overigens gemaakt van echt bloed en is er geschoten met een wapen.

Al enkele jaren worden in de Verenigde Staten conferenties georganiseerd omtrent de technieken van bloedspatanalyse. Het is dit jaar voor het eerst dat in Europa een conferentie over dit onderwerp wordt georganiseerd. Op de conferentie zijn gasten uit tal van landen. Om anderen meer kennis te geven over de mogelijkheden van bloedspatanalyse is in 1986 de International Association of Bloodstain Pattern Analist (IABPA) opgericht, deze organisatie is nauw betrokken bij de huidige conferentie.

De conferentie is overigens alleen toegankelijk voor deskundigen die zich bezig houden met forensische wetenschappen. Tijdens de presentatie waren in sommige gevallen ook familieleden meegekomen.

Zie ook: http://www.kuzee.com