Afdelingsvoorzitter 3VO geeft voorzittershamer door

Toegevoegd: 17-02-2006, 10.27 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
BURGH-HAAMSTEDE - Vierbaanswegen op Schouwen-Duiveland? Dat nooit. Omwille van de veiligheid en het toerisme zouden de rijkswegen N57 en N59 echter wel met ’prachtige secundaire wegen’ uitgerust moeten worden. Dat zegt M. Speelman (75) uit Burgh- Haamstede, scheidend afdelingsvoorzitter van verkeersveiligheidsorganisatie 3VO.

Hij noemt de verkeerssituatie op Schouwen-Duiveland catastrofaal. Neem de Kraaijensteinweg bij zijn woonplaats. Daar vallen geen doden, nee. „Omdat het daar zo gevaarlijk is dat mensen die weg niet op durven.“ Speelman vindt het te zot voor woorden dat automobilisten een halve N59 of N57 lang gedwongen worden achter een tractor aan te rijden, met een beetje pech manoeuvrerend tussen de moddersporen.

Dat is niet goed voor het tempo en daarmee heeft die verkeerssituatie zelfs een negatief effect op het toerisme, stelt Speelman. Secundaire wegen zouden een oplossing zijn. Dan kun je landbouwverkeer en fietsers van doorgaand verkeer scheiden, betoogt hij.

Drukte
Verder dan dat wil de verkeersman echter niet gaan. Vierbaanswegen horen hier - in zijn visie - niet thuis. Zijn grootste zorg voor de toekomst is dat Schouwen-Duiveland bezwijkt aan drukte als gevolg van logistieke stromen tussen het westen en Vlissingen. „’t Stikt hier van de containerauto’s die hier niets te zoeken hebben“, constateert Speelman. Door meer te investeren in wegen die er voor dat verkeer wel toe doen („Bijvoorbeeld de weg via Roosendaal“), kan die druk op het Schouwen-Duivelandse wegennet worden weggenomen.

Speelman heeft de voorzittershamer van de Schouwen-Duivelandse afdeling tien jaar lang in handen gehad. Als oud-Mazdadealer in Rotterdam was hij in 1957 het 47e keurbedrijf dat voor toen nog Veilig Verkeer Nederland, vrijwillige autokeuringen (de nu verplichte apk-keuring) ging uitvoeren.

Drijfveer
Na een verhuizing naar Zeeland in 1991 ging hij als vrijwilliger voor de verkeersveiligheidsorganisatie aan de slag. Om iets terug te doen voor het als ondernemer ’zoveel mogelijk auto’s op de weg zetten’, verklaart hij zijn drijfveer. En dan is het ook nog eens zo dat Speelman - die projectsgewijs bij 3VO betrokken blijft - ook gewoon iets met wegen en veiligheid heeft.

Hobby
Het afgelopen decennium heeft de inwoner van Burgh-Haamstede zijn hart dan ook kunnen ophalen aan onder meer de invoering van de dertigkilometerzones en de aanleg van tal van rotondes en snelheidsremmers. En zich kunnen ergeren: „Ik lig er niet wakker van, hoor. Het is mijn hobby. Maar er wordt zo veel ondeskundigheid op de weg losgelaten. Dat is een ramp.“

De verkeersfanaat, die eerder deze week een erepenning van 3VO heeft gekregen, heeft heel wat keren zijn tanden in dossiers gezet om ze niet meer los te laten. Dat werkt, mits je niemand tegen je in het harnas jaagt. „Vertel het indringend, maar maak nooit ruzie. Overal staat altijd nog wel koffie voor me klaar.“