Geen files

Stranden gemeente Veere dertig nachten bewaakt

Toegevoegd: 18-02-2006, 09.48 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
DOMBURG - De stranden in Veere worden dit jaar dertig nachten bewaakt. Het dagelijks gemeentebestuur trekt 20.000 euro uit voor de controles. Na het debacle van vorig jaar, toen strandpaviljoenhouders weigerden mee te betalen en de bewaking abrupt beëindigd werd, gaat de gemeente uit van haar eigen budget. De Stichting Strandexploitatie Walcheren en de gemeente Vlissingen betalen mee aan de nachtelijke strandbewaking. Aan de eigenaren van strandpaviljoens wordt deze zomer een vrijwillige bijdrage gevraagd. Betalen zij mee, dan gaat het aantal nachten omhoog. Voorlopig wordt alleen in het hoogseizoen gecontroleerd. Met Pasen, Pinksteren en Hemelvaart is er geen extra toezicht op de stranden.

Beveiligingsbedrijf Deltasafe uit Nieuw- en Sint Joosland voert de nachtelijke strandritten uit. Dat bedrijf kreeg vorig jaar na 33 nachten te horen dat er te weinig geld was om 45 nachten lang te controleren. Het geldgebrek was ontstaan doordat eigenaren van strandpaviljoens weigerden mee te betalen. De gemeente had aan elke ondernemer 250 euro exclusief btw gevraagd.

Voorzitter J. Casteleijn van de Nederlandse Vereniging Strandexploitanten Noordzeekust denkt niet dat de gemeente dit seizoen hoeft te rekenen op een vrijwillige bijdrage. ,,Sinds vorig jaar is er niets veranderd“, zegt hij. ,,Dat de gemeente om geld vraagt, gaat ons een stap te ver. Het strand hoort bij de openbare ruimte.“

Op slot
Casteleijn vindt dat de gemeente met het terugdringen van het aantal nachten haar verantwoordelijkheid niet neemt. ,,Prima“, zegt hij, ,,maar als het uit de hand loopt, zal de raad aandringen op maatregelen.“ De paviljoenhouders rest volgens hem niets anders dan te zorgen dat hun zaak ’s nachts goed op slot gaat.

De Stichting Strandexploitatie Walcheren, die de stranden overdag beheert, betaalt zevenduizend euro mee aan de nachtelijke bewaking. Buurgemeente Vlissingen heeft duizend euro toegezegd.

De overige twaalfduizend euro komt voor rekening van de gemeente Veere. Eén nacht strandbewaking kost zeshonderd euro. Daarvoor worden vier bewakers ingezet. Na dertig nachten is er nog tweeduizend euro over. Dat geld wordt gebruikt voor benzinekosten en onderhoud aan de auto’s.