Jubileum brandweer Serooskerke (W)

Toegevoegd: 09-09-2011, 11.01 uur
Een groepsfoto van het jubilerende vrijwilligerskorps.
© Foto: Brandweer Serooskerke (W)
SEROOSKERKE (W) - Op zaterdag 17 september viert de vrijwillige brandweer en de personeelsvereniging Door Oefening Sterk in Serooskerke (W) haar 75-jarig jubileum met veel activiteiten rond de nieuwe brandweerkazerne.

Gedurende de hele dag is de expositie “van Porder tot allround hulpverlener” te zien. De expositie is ingericht in de remise en maakt het mogelijk om langs de opgestelde materialen, foto’s krantenartikelen een reis door de geschiedenis van de bescherming bevolking en brandweer te maken. De “porder” werd aangewezen om bij brand de brandweermensen te alarmeren, en bij nacht natuurlijk wakker te maken.

Het Zeeuws museum heeft het mogelijk gemaakt dat brandweerstukken uit hun collectie beschikbaar zijn voor de tentoonstelling. Ook wordt door de Stadsgewestelijke brandweer Vlissingen Middelburg unieke stukken beschikbaar gesteld. Via de oud-commandant van Westkapelle zijn zelfs heel herkenbare delen van een oud brandweervoertuig uit Veere opgedoken.

Ploon van der Vorst heeft een film over de brandweer Serooskerke gemaakt en dit zal samen met oud beeldmateriaal van oud brandweerman Jaap de Ligny in de kantine getoond worden. De brandpreventie komt ook aan de orde: “voorkomen is nu eenmaal beter dan blussen”.

In een container met een miniwoonkamer kunt u zelf ervaren hoe snel een brand zich ontwikkeld en welke consequenties dat heeft. Tevens zullen Fritz Vervuurt en Jan Snoey aanwezig zijn met een internationale collectie materialen en bluskleding door de jaren heen. Een ambulance van Connexion zal ook te bezichtigen zijn. Uiteraard zal er ook stil gestaan worden bij brandweerlieden die tijdens het brandweerwerk zijn omgekomen.

De jeugdbrandweer is zoals altijd weer paraat en verzorgd activiteiten voor de aspirant jeugdleden, want aanvulling is weer gewenst. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.Vandaar ook dat de Rabobank een prachtig springkussen beschikbaar heeft gesteld.

Enkele demonstraties:
- 10.30 uur: Demonstratie Redding op hoogte door het Ropeteam.

- 11.00 uur: Demonstratie jeugdbrandweer
- 13.00 uur: Demonstratie Redding op hoogte door het Ropeteam.

Defilé
Tussen 13.30 en 14.30 uur wordt er een defilé gehouden. Dit wordt begeleid door het muziekkorps E.M.M. Serooskerke en zal worden gepresenteerd door oud-inwoner van Serooskerke, Bert van Leerdam. De start is om 13.15 uur bij de Veersegatdam in Vrouwenpolder en gaat via de Parallelweg west naar de Vrouwenpolderseweg, Torenstraat, Wilgenhoekweg en Noordweg, terug naar de Parallelweg N57 west.

Hieraan zullen een aantal Historische en huidige brandweervoertuigen deelnemen om zo de ontwikkelingen door de jaren heen in beeld te brengen: van kruiwagenspuit tot bluskanon van de bedrijfsbrandweren Total en Dow. Er is zelfs van de collega’s uit Veenendaal een oude brandweerauto beschikbaar gesteld die gelijk is aan de brandweerauto die in de jaren 1950-1960 in Serooskerke dienst heeft gedaan.

De mensen van het museum Bescherming Bevolking in Rijswijk zijn bereid om met een gigantische BB auto present te zijn en vanuit Westkapelle komt een Volkswagen van de voormalige brandweer Mariekerke. Prachtig, de Dodge van Oostkapelle, de Magirus 1931 en de Opel Blitz uit Middelburg, de Ouwe reus van Noord Beveland, Autobedrijf Wüst Mercedes Benz en Smart dealer voor Voorne Putten, Goeree Overflakkee en de Hoeksche Waard zal aanwezig zijn met het familiebezit, de T Ford brandweerautospuit uit 1920 van de voormalige Gemeente Grijpskerke, terwijl Ad Petiet present zal zijn met zijn auto vol rekwisieten uit de beginjaren 1900 met een motorspuit erachter.

De “Vuurvreters” uit Schoonrewoerd zullen met hun prachtige Chevrolet uit 1962 aanwezig zijn, en er is zelfs een geel Mercedes blusvoertuig van de partij en ga zo maar door…eigenlijk teveel om op te noemen. Met name de mens achter de machine zal centraal worden gesteld.

Tijdens de blus en hulpverleningsdemonstratie op het terrein van de Fa. Meulenberg diervoeders, (naast de nieuwe kazerne aan de Vrouwenpolderseweg) zullen vanaf 15.00 uur diverse hulpdiensten hun kunnen tonen. Hierbij wordt u stap voor stap geïnformeerd over de genomen actie door de hulpverleningsdiensten en op de hoogte gebracht van de opschalingmogelijkheden.

Rond 16.00 uur is er gelegenheid het DOS-bestuur en de ploegchef Rinus Corbijn in de kazerne te feliciteren met dit 75 jarig jubileum.