Bijna 3000 brandmeldingen 2010

Toegevoegd: 27-10-2011, 12.31 uur - Update: 28-10-2011, 17.41 uur
Zeeuwse brandweerlieden in actie.
© Foto: Roland de Jong / Provicom (archief)
MIDDELBURG - De Zeeuwse brandweer kreeg in 2010 in totaal 2.900 meldingen te verwerken. Het ging om 2.200 branden en 700 hulpverleningen. In ruim 43 procent van de gevallen was er sprake van loos alarm. Dat blijkt uit het onderzoek 'Brandweerstatistiek' dat het CBS vandaag heeft gepubliceerd.

De Zeeuwse brandweer kon vorig jaar in 16,7 procent van de gevallen binnen 4 minuten na de melding uitrukken. Onze provincie scoort daarmee vrij laag. In Zuid-Holland is de brandweer bijvoorbeeld bij 56 procent van de branden binnen vier minuten uitgerukt, in Noord-Holland bij 52 procent. Landelijk gezien kon de brandweer gemiddeld bij 43 procent van de branden uitrukken in minder dan 4 minuten.

Volgens de onderzoekers is de trage opkomsttijd bij de Zeeuwse brandweer door het feit dat Noord- en Zuid-Holland relatief veel beroepsbrandweerlieden kent die al op de kazerne aanwezig zijn op het moment van de alarmering. Zij kunnen zodoende veel sneller uitrukken dan de meeste Zeeuwse brandweerploegen die worden gevormd door vrijwilligers die niet stand-by zitten op de kazerne.

Vaak lukte het de Zeeuwse spuitgasten wel om na deze 4 minuten alsnog binnen 2 minuten uit te rukken. Dat gebeurde namelijk in 41,4 procent van de gevallen. Bij 41,8 procent van de meldingen duurde het langer dan 6 minuten voordat de eerste brandweerwagen kon wegrijden.

Rijtijd
De onderzoekers bekeken ook hoe lang een brandweerwagen er gemiddeld over deed om van de kazerne naar het brandadres te rijden. In Zeeland en Zuid-Holland was de rijtijd relatief kort. Daar was maar bij 26 procent van de branden de rijtijd meer dan zes minuten. In een kleine 37 procent van de gevallen kon men zelfs binnen 4 minuten ter plekke komen. In 6,8 procent van de branden lieten de brandweerlieden echter flink op zich wachten: zij arriveerden toen pas na tien minuten nadat zij de kazernedeur uitreden.

De uitruktijd en de rijdtijd samen vormen de opkomsttijd. Dit is dus het tijdsbestek tussen de melding en het ter plekke komen op locatie. Landelijk gezien kwam de brandweer bij 34 procent van de branden binnen acht minuten ter plaatse. In Zeeland ging het echter om 18,7 procent. In 1 op de 5 gevallen lukte het wel om binnen de eerstvolgende minuut alsnog ter plekke te komen, maar in 42,5 procent duurde het toch 10 tot 15 minuten voordat na een melding een brandweerwagen arriveerde. In 17,7 procent van de gevallen duurde het zelfs langer dan 16 minuten.

Slachtoffers
In 2010 hebben in Nederland meer dan 15 duizend binnenbranden plaatsgevonden. In 2010 vielen 65 doden bij brand, waarvan één brandweerman die tijdens zijn werk om het leven kwam. In 2009 vielen 57 dodelijke slachtoffers. Ook in Zeeland kwam iemand bij een brand om het leven. Een 22-jarige man kwam in januari om het leven toen brand uitbrak in een woning aan het Philipsplein in Philippine. In Nederland was sprake van ongeveer duizend gewonden en er werden ongeveer 600 personen bij een brand gered, waarvan 400 door de brandweer.

De in 2010 door branden veroorzaakte totale directe schade bedroeg 535 miljoen euro. Dit is exclusief de grote brandschades van één miljoen euro en meer die in het vierde kwartaal uitbraken. De gemiddelde schade lag in 2010 op 27.000 euro per brand met schade. In Zeeland lag dit bedrag op een kleine 21.000 euro. De totale Zeeuwse schade lag op 12 miljoen euro.

Organisatie
Zeeland heeft de meeste brandweerlieden per 100.000 inwoners: 362 in totaal. De Zeeuwse brandweer telt 1.380 brandweerlieden. Daarvan zijn er 117 beroeps en 1.263 vrijwillig. In Zeeland waren er begin 2011 (evenals begin 2010) relatief 4 keer zoveel brandweerlieden werkzaam als in de regio Haaglanden en Amsterdam-Amstelland (respectievelijk 92 en 88 per 100.000 inwoners).

De kosten voor brandweer en rampenbestrijding verschillen sterk per provincie. De kosten zijn relatief het hoogst in Noord-Holland. Hier bedroegen de totale uitgaven door de gemeenten 217 miljoen euro, wat neer komt op 81 euro per inwoner. Ook in Zeeland waren de kosten met 78 euro per inwoner hoog. Relatief het goedkoopst is de brandweer in Friesland (49 euro per inwoner).

Zie ook:
Dossier fatale branden in Zeeland

Vrouw van een brandweerman (28-10-2011 om 09:52)
@Jo..bezuinigen op automatische meldingen? Zoals je zelf schrijft, blijkt het pas NA de uitruk dat het om loos alarm gaat. We moeten deze helden prijzen omdat hun prioriteit ligt bij het beschermen van mensen en bezittingen. Vrij bijzonder in een periode waar iedereen alleen maar aan zichzelf denkt!
Jo (27-10-2011 om 14:55)
Aangezien de brandweer nog steeds de meeste uitrukken heeft naar automatische meldingen die loos blijken te zijn, valt daar nog wel het een en ander te besparen denk ik. @Hans het zal dan wel meevallen met het aantal doden, die vallen niet zo vaak bij al die loze automaatjes.
Jaap Bru (27-10-2011 om 14:34)
In Zeeland was vorig jaar in ruim 43 procent van de gevallen sprake van loos alarm! Om sprakeloos van te worden. Dat maakt wellicht het belangrijkste prijsverschil met het eveneens dun bevolkte en wijde Friesland waar de kosten per inwoner maar liefst 29 euro lager liggen. Dat is ´geen slikmossel´.
Hans (27-10-2011 om 13:33)
En maar blijven bezuinigen op de brandweer.... Het dodental zal rustig verder op blijven lopen