Goes wint jeugdbrandweer wedstrijden

Toegevoegd: 13-11-2011, 15.15 uur
Door: Manfred Berrevoets
SINT PHILIPSLAND - De Zeeuwse jeugdbrandweer wedstrijden in Sint Philipsland zijn zaterdag succesvol verlopen.

Op de traditioneel geworden tweede zaterdag van november werden de 26e Zeeuwse wedstrijden verzorgd door de Jeugdbrandweer Sint Philipsland. Vrijwel alle Zeeuwse jeugdkorpsen waren vertegenwoordigd, alleen Terneuzen en Zierikzee waren niet aanwezig. In totaal werden 11 aspiranten (15-18 jaar) en 7 juniorengroepen (11-14 jaar) verwelkomt op de wedstrijdbanen.

Junioren
De junioren kregen een binnenbrand voor hun kiezen bij installatiebedrijf Delta Techniek aan de Handelsweg. Opgewacht door een medewerker/melder achter een hek werden de ploegen opgewacht. Na het openen van het hek wachtte een pittige inzet diep in het pand. Toeschouwers konden de verrichtingen van de ploegen van zeer nabij meemaken vanachter een afzetting buiten en binnen in het pand.

Aspiranten
De aspiranten kregen te maken met een uit de hand gelopen ruzie tussen twee schoonmaaksters, die ook brand hadden veroorzaakt. Een was opgesloten achter een brand. De andere werd door de politie afgevoerd na enig oponthoud voor de brandweer. De blussing van de brand, het redden van het slachtoffer en het ontvangen van de waterwagen leverde voor vrijwel alle ploegen een pittige inzet op. De aspiranten verrichten hun inzet in de kelder van dorphuis De Wimpel aan de Volkerakstraat.

Uitslag
Bij de junioren werd de opdracht door Goes 1 als beste beoordeeld, tweede werd Vlissingen, derde Sint Philipsland, gevolgd door Goes 2 (4e), Bruinisse (5e), Middelburg (6e) en Westerschouwen (7e). De aspirantenuitslag was als volgt: Eerste Goes 1, tweede Veere 1, derde Schouwen-Duiveland (gemengd), gevolgd door Bruinisse (4e), Goes 2 (5e), Sint Philipsland (6e), Westerschouwen (7e), Veere 2 (8e), Vlissingen (9e), Middelburg 2 (10e) en Middelburg 1 (11e).

Teruggekeken kan worden naar een fantastisch verzorgde jeugdbrandweer wedstrijd, waarin de basis is gelegd voor een nieuw seizoen. Deze wedstrijden worden door veel ploegen gebruikt om de ploegsamenstelling te testen op samenwerking en individuele en groepskennis en kunde. Ook waren er mogelijkheden en tijd gereserveerd voor de onderlinge contacten, die zeker nodig zijn om ook de Zeeuwse Jeugdbrandweer onder te brengen in de Veiligheidregio Zeeland, waar binnenkort gesprekken over zullen worden gestart. In elk geval is de Zeeuwse wedstrijd gereed voor een volgende editie in 2012 (Westerschouwen).