Vier afpersers aangehouden

Toegevoegd: 16-12-2011, 14.30 uur

MIDDELBURG - De politie heeft met de aanhouding van in totaal vier verdachten een oplichtings- en afpersingszaak in dure goederen afgerond.

De eerste aangifte van afpersing kwam binnen op 26 september van dit jaar. Naar aanleiding van deze aangifte is de politie een onderzoek gestart. Uit het onderzoek bleek dat de verdachten jongeren benaderden met de vraag of zij snel geld wilden verdienen en met hen mee wilden gaan.

De jongeren hadden daar wel oren naar. Hoe ze dit geld zouden verdienen werd in eerste instantie niet verteld. Al snel bleek dat de verdachten hun slachtoffers dure spullen op afbetaling lieten kopen. Hierna moesten de jongeren deze spullen, onder dwang, aan de verdachten afstaan.

De spullen betroffen o.a. GSM's met dure abonnementen en computerapparatuur. In een enkel geval moest er zelfs een creditcard worden aangevraagd. De jongeren zagen er echter geen geld voor terug. Door deze afpersers zijn de jongeren soms duizenden euro's armer geworden. Deze afpersingspraktijken vonden plaats in Vlissingen en Amsterdam.

Op 9 november zijn hiervoor een 17-jarige Vlissinger en een 18-jarige man uit Oost Souburg aangehouden. Op 6 december zijn twee Amsterdammers van 15 en 22 jaar aangehouden. Alle verdachten werden in hun woning aangehouden. De verdachten zijn ingesloten na hun aanhouding. Inmiddels zijn de minderjarigen geschorst uit hun bewaring. De twee meerderjarige verdachten zitten nog vast.

De slachtoffers zijn 18 en 19 jaar oud. Het gaat om een man en een vrouw uit Middelburg, een man uit de gemeente Goes en een vrouw uit de gemeente Veere.

Mar (17-12-2011 om 10:04)
. deze kids zijn op dat moment labiel door thuissituaties en dan trappen ze als het ware in deze dingen: ook door de hoge kosten van zorgverzekering hebben die kids geen geld meer om iets leuks te doen mijn kleinkind wou iets moois kopen voor moeders en liep er met open ogen in vreselijk
MotoRob (16-12-2011 om 17:44)
Kunnen ze niet op de scholen, bijv. bij maatschappijleer, de kids niet waarschuwen dat zoiets als makkelijk en snel geld verdienen in het sprookjesboek thuis horen?
Martje (16-12-2011 om 15:49)