Nepagenten wellicht toch controleurs

Toegevoegd: 17-12-2011, 22.08 uur
VLISSINGEN - De nepagenten waarover de politie gisteren een waarschuwing de deur uit deed waren wellicht gewone controleurs met goede bedoelingen. Dat blijkt volgens de politie uit aanvullend onderzoek vandaag.

Er werd donderdag rond 12.00 uur aangebeld bij de woning van een vrouw in Westerzicht in Vlissingen. Toen de vrouw opendeed bleek dat er twee mannen voor de deur stonden. De mannen vertelden dat zij van de politie waren en dat zij bij de vrouw kwamen controleren of haar woning was voorzien van goed hang- en sluitwerk.

De vrouw heeft de mannen binnengelaten en zij zijn, in haar bijzijn, de hele woning doorgelopen. Ze hebben volgens de vrouw gekeken naar alle sloten in haar woning en ook hebben ze de ramen gecontroleerd. Hierna vertrokken de mannen weer.

Omdat de vrouw toch niet helemaal gerust was, heeft zij donderdagavond laat de politie in kennis gesteld van het feit. Die stuurde hierna een waarschuwing de deur uit, maar wellicht zit de zaak toch anders in elkaar dan aanvankelijk werd gedacht. In opdracht van Woonburg hebben namelijk controleurs van de firma Destil uit Tillburg legale controles uitgevoerd.

Naar aanleiding van publiciteit over mogelijke nepagenten, die bij deze vrouw zijn geweest, heeft de politie vele meldingen van andere bewoners ontvangen. Het bleek dat dit telkens om woningen van Woonburg ging. Woonburg heeft tegenover de politie bevestigd dat Destil het hang- en sluitwerk in hun woningen in de gemeente Veere en Vlissingen controleert.

Hierna kan een certificaat voor het deugdelijk aanbrengen van hang- en sluitwerk in deze huurwoningen worden afgegeven. Dit gebeurt steekproefsgewijs. Woonburg weet vooraf niet welke woningen er worden bezocht. De medewerkers van Destil zijn in het bezit van een legitimatiebewijs, die zij ten alle tijden kunnen tonen. Gisteren is reeds contact met het vermeende slachtoffer geweest. Zij heeft uitleg over de situatie gehad.

Feit blijft volgens de politie dat men er natuurlijk nooit van kan uitgaan dat iets klopt. Maar het vragen om een legitimatiebewijs kan al een hoop onrust voorkomen.

Zie ook:
- Bejaarde laat nepagenten binnen (16-12-2011)

Zuid-Bevelander (19-12-2011 om 00:35)
Goede zaak die preventieve controles. Maar er is maar! Steeds meer semi politiemensen voeren controles uit. Lekker goedkoop voor de overheid. Zelfs in de korpsen komen steeds meer, dus goedkope rangen/personen voor. Lekker bezuinigen, maar qua vakwerk en duidelijkheid voor de "burger"???? Ho maar.
Dafje56 (18-12-2011 om 20:22)
Het is niet meer dan normaal dat als er mensen aan de deur komen voor een controlerende taak dat men ongevraagd zich legitimeert.
Dorpsbewoner (18-12-2011 om 15:31)
Het voorval bij mijn bejaarde moeder is bij de politie gemeld. Die gaf aan dat ze het een raar voorval vonden. Ook raar dat de mannen die bij die mevr. in Vlissingen zijn geweest, zich nu niet alsnog bekend maken. Dit zou duidelijk maken wat hun bedoeling is/was!
Dorpsbewoner (18-12-2011 om 15:28)
3 mnd geleden werd in Nieuwerkerk ingebroken, dezelfde week werd mn bejaarde moeder gebeld met de vraag of ze gehoord had van de inbraken en of ze haar woning wilde laten controleren op inbraakveiligheid. 'Ze' waren die avond toch in de buurt en wilden graag even langskomen. NEE was haar antwoord!
Nounou (18-12-2011 om 13:24)
Zou het niet zo kunnen zijn dat de controleurs het woord "politie:" hebben gebruikt in een zin over hang- en sluitwerk met het POLITIEKEURMERK? En dat de bewoonster daarover in de war was? We laten ons blijkbaar lekker bang maken en houden er niet van als er eens niets aan de hand is...Zure Zeeuwen.
Marina (18-12-2011 om 10:54)
Bewoners daar geen bericht van gehad? en waarom gaat er dan niet iemand van de woonstichting mee? Als die mevr. dacht, dat het agenten waren? Kan iedereen zich zo wel voordoen en hier zijn de mensen te braaf die geloven het zomaar en vragen niet achter een ID of pasje, zelfs niet bij collectes!!??