Geen files

Weinig hulpverleningen KNRM Veere

Toegevoegd: 04-01-2012, 10.29 uur
KNRM-reddingboot Oranje in actie. KNRM-reddingboot Oranje in actie.
KNRM-reddingboot Oranje in actie.
© Foto: KNRM Veere

VEERE - De redders van het station Veere van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) kijken terug op een rustig jaar.

Hoewel ook het afgelopen jaar weer veel onfortuinlijke watersporters werden geholpen kwam de reddingboot Oranje slechts 30 keer in actie. Daarbij werd aan 71 mensen hulp geboden. In 2009 waren er nog 57 hulpverleningen. Sinds 2003 kwam het aantal hulpverleningen nooit op 30 of lager. De drukste maand dit jaar was juni met 8 hulpverleningen.

De hulpverleningen van het voorbije jaar bestonden hoofdzakelijk uit hulp of assistentie aan omgeslagen of vastgelopen zeil- of motorboten. Hierbij was meestal sprake van onvoldoende kennis of ervaring. In een aantal gevallen was er sprake van schade of motorpech. Tijdens één hulpverlening werd een lek geslagen motorboot, door snel optreden van de bemanning van de reddingboot, voor zinken behoed.

De vrijwilligers van de KNRM Veere besteden veel aandacht aan EHBO, reanimatie en andere levensreddende handelingen. Het reddingstation beschikt sinds het afgelopen jaar over een defibrillator (AED). Regelmatig wordt de bemanning hierin bijgeschoold en worden scenario’s geoefend.

Ook het afgelopen jaar werden verschillende medische evacuaties of hulpverleningen uitgevoerd al dan niet in combinatie met Ambulancedienst of personeel traumahelikopter. Zo werd medische hulp geboden aan onderkoelde slachtoffers en watersporters met botbreuken. In juli werd een inzet gepleegd voor een reanimatie die echter niet mocht baten.

De Reddingmaatschappij verleende in voorkomende gevallen ook haar medewerking aan een aantal nautische evenementen zoals zeil- of roeiwedstrijden of de Nieuwjaarsduik. De reddingboot is dan stand-by voor de veiligheid van de deelnemers.

Toon (4-1-2012 om 14:31)
Hulde voor de KNRM, dus voor die vele vrijwilligers. Ook een goede zaak dat er minder problemen op het water waren. Ik betreur het nog steeds dat de overheid de kosten van deze instelling niet 100% op zich neemt. Vindt ik een plicht voor een waterrijk land.