Duo steelt 50 euro na hulpvraag

Toegevoegd: 04-01-2012, 18.14 uur
KLOETINGE - Dinsdagmiddag rond 16.30 uur is een inwoner van de Prinses Irenestraat in Kloetinge toen hij op weg was naar zijn woning vermoedelijk het slachtoffer geworden van een babbel- en wisseltruc.

Op de hoek van de Lewestraat/Prinses Irenestraat werd de man opeens aangeklampt door een man en een vrouw. Zij vroegen de Kloetinger om geld of een telefoonkaart om een ziek familielid te kunnen bellen. Vooral de onbekende man was hierbij erg opdringerig en kuste zelfs de hand van de Kloetinger. Er werd letterlijk gesmeekt om een paar centen.

De Kloetinger is niet op het verzoek ingegaan en is doorgelopen naar huis. Toen hij zijn deur opende stonden de twee types ineens weer achter hem. Ze gingen met de bewoner mee naar binnen en pakten een portemonnee die binnen lag.

Ze hebben in de portemonnee zitten rommelen en hebben er een creditcard uitgehaald. Deze werd op een gegeven moment door een apparaatje gehaald. Op het apparaatje, een soort kaartlezer, verschenen een hoop cijfers. Aan de man werd gevraagd zijn pincode in te toetsen, maar dat heeft hij niet gedaan.

De twee onbekenden zijn vervolgens weer vertrokken in een grijze Alfa Romeo hatchback, vermoedelijk van het type Giulietta. Vandaag (woensdag) is de man er achter gekomen dat de twee mogelijk een wisseltruc hebben toegepast, want er wordt € 50,- vermist.

De Zeeuwse politie wil graag in contact komen met burgers die hetzelfde of iets soortgelijks hebben meegemaakt. Zij kunnen zich melden op het politiebureau in Goes, of bellen met 0900-8844.

Een signalement van de twee aanhankelijke types is: Man: 20/25 jaar oud, ongeveer 1.70 lang, donkere oogopslag, zeer donker kort opgeschoren haar (er is een littekentje zichtbaar op zijn hoofdhuid). De man had een normaal postuur en was gekleed in een donkere jas, donkere broek en droeg donkere schoenen. Hij sprak gebrekkig Duits en onderling spraken de mensen in een onbekende taal.

Vrouw: 22/25 jaar oud, ongeveer 1.65/1.70 lang, donker halflang haar dat zij los droeg. Ze had een smal postuur en was gekleed in een rode broek, een zwart gewatteerd jasje en witte schoenen.

M1 (5-1-2012 om 08:22)
@Helga H Het lijkt mij niet dat hij ze vrijwillig heeft binnengelaten....
Helga H. (4-1-2012 om 22:10)
Iemand helpen is wel even wat anders als twee wildvreemden in je huis zomaar binnen laten. wat dacht die man eigenlijk ? zoiets doe je toch niet ? dat weten kinderen zelfs nog wel. maar wel de overheid weer op kosten jagen van aangifte e.d. voor die 50 euro. voortaan maar beter opletten hoor.
Renata (4-1-2012 om 22:05)
@R: dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte een paar weken geleden. Bah, bij Opsporing Verzocht zie je ook iedere keer dit soort types. Vermoedelijk Oostblok dat steeds meer hier komt "stropen".
R (4-1-2012 om 21:27)
En zo gebeurt het dan dat er voorvallen zijn zoals een paar weken geleden: iemand die om hulp vraagt krijgt 0 op rekest. Je kan tegenwoordig amper nog iemand helpen zonder zelf bestolen te worden! Zwaar straffen die mensen en foto's publiceren zodat het niet nog meer mensen overkomt.