1 file van totaal 3 km

Reddingsbrigade houdt ijsoefening

Toegevoegd: 11-02-2012, 11.00 uur
MIDDELBURG - Leden van de Middelburgse reddingsbrigade, de Van Dixhoornbrigade, hebben zaterdag voor het eerst sinds jaren weer een ijsoefening gehouden.

De oefening werd uitgevoerd door leden van de rampenploeg van de Middelburgse club. Deze vrijwilligers zijn 24/7 beschikbaar om in geval van rampen uit te rukken. Ze zijn met name getraind om ingezet te worden in overstroomde gebieden. Om professioneel te kunnen handelen, wordt deze groep regelmatig getraind.

De kans om te oefenen in echt winterse omstandigheden doet zich echter niet vaak voor. Zaterdag werd dan ook sinds jaren weer een dergelijke inzet getraind. De laatste keer dat er op grote schaal een ijsoefening werd gehouden was in 1997 op het Kanaal door Walcheren.

De leden van de reddingsbrigade konden zaterdag bij Kanoa De Piet op het Veerse Meer leren hoe ze iemand uit een wak moeten redden. Ze voerden reddingen uit met een stok en een uitschuifbare ladder. Daarna werd een menselijke ketting gemaakt om zo de drenkeling te redden.

Verder lag de nadruk op de extra aandachtspunten die het winterweer bij de hulpverlening met zich meebrengt, dit alles uiteraard met inachtneming van allerlei voorzorgsmaatregelen. Het oefenen met het varen door ijs werd van van tevoren al van het lijstje geschrapt nadat bleek dat de trailerhellingen rondom de De Piet door ijs en sneeuw niet goed bruikbaar waren.

De Van Dixhoornbrigade is in haar 40-jarige bestaan twee keer daadwerkelijk uitgerukt. In 1993 en 1995 bij de overstromingen in Limburg. Tijdens het hoog water vorige maand in het noorden van het land trof de brigade echter al wel diverse voorzorgsmaatregelen voor een eventuele inzet. Reddingsbrigades uit het getroffen gebied werden toen namelijk al wel daadwerkelijk ingezet.

Lid worden van de reddingsbrigade kan al vanaf 6 jaar. Vanaf 14 jaar kunnen leden lid worden van de minioren en junioren rampenploegen. Hierin worden ze klaargestoomd voor de echte rampenploeg, bestaande uit volwassenen.

Theo (11-2-2012 om 17:20)
Goed dat ze gaan trainen, mooie film.
Minima (11-2-2012 om 17:06)
Hulde aan de Redders!! goede oefening, maar.... waarom geen lijn aan de ladder, zodat de ladder met redder en drenkeling gelijk binnengehaald kunnen worden. Dit schiet toch niet op zo. Nogmaals hulde, ik doe jullie het niet na!