Acht ontuchtgevallen Westkapelle

Toegevoegd: 09-05-2012, 22.36 uur
WESTKAPELLE - De verdachte van de Westkapelse zedenzaak wordt aangeklaagd voor in totaal acht ontuchtzaken. Er zijn in totaal drie aangiftes gedaan. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) bekend gemaakt.

De zaak van de 60-jarige man dient donderdag pro forma in Middelburg. De man werd op 6 september vorig jaar opgepakt. Dat gebeurde nadat in april 2011 aangifte tegen de man werd gedaan wegens ontucht. In oktober volgde een tweede aangifte. Tijdens het onderzoek heeft een aantal andere personen verklaringen afgelegd over door verdachte met hen gepleegde ontuchtige handelingen.

De zaak stond op 1 maart jongstleden al een keer eerder pro forma op zitting. Na 1 maart hebben zeven nieuwe personen zich tot de politie gewend en verklaard dat verdachte in het verleden ontuchtige handelingen met hen heeft gepleegd. De feiten waar deze verklaringen betrekking op hebben, zijn echter inmiddels verjaard. Deze verklaringen zijn daarom ter kennisneming van de rechter toegevoegd aan het strafdossier.

De officier van justitie zal tijdens de behandeling de rechtbank om schorsing van het onderzoek ter terechtzitting vragen omdat de rapportage van het Pieter Baan Centrum (PBC), waar de man werd onderzocht, nog niet klaar is. De zaak kan volgens het OM pas inhoudelijk worden behandeld wanneer de rapportage van het PBC binnen is.

De tenlastelegging die nu door het OM is vastgesteld heeft betrekking op ontucht met acht minderjarigen in de periode vanaf 1993 tot de aanhouding van de man. Het gaat om de twee personen die in 2011 aangifte hebben gedaan en zes anderen die in 2011 verklaringen hebben afgelegd over ontucht door verdachte maar daarvan toen geen aangifte hebben gedaan. Eén van die zes personen heeft onlangs alsnog aangifte gedaan.

Tijdens de pro forma zitting zal de datum voor inhoudelijke behandeling van de zaak worden bepaald.

Zie ook:
- Dossier Zedenzaak Westkapelle

Ineke (9-5-2012 om 23:09)
Gatverderrie, dergelijke zaken zouden nooit moeten verjaren.