Oplettende badmeesters redden vijfjarig kind

Toegevoegd: 03-11-2004, 19.04 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
GOES - In het stadsgewestelijke Vrijburgbad in Vlissingen is onlangs een vijfjarig kind van de verdrinkingsdood gered. De oppas ontdekte dat het kind lang onder water bleef en redde de jongen. Enkele medewerkers van het zwembad paste met succes eerste hulp toe.

Directeur J. Keijmel van het zwembad zegt niet eerder een soortgelijk, ernstig incident te hebben meegemaakt. „Gelukkig heeft iedereen snel en goed gereageerd en is het kind niet verdronken. Een verdrinkingsdood is de angst voor alle badmeesters“, zegt hij. De jongen had geen zwemdiploma. Hij staat op de wachtlijst voor zwemles. De wachtlijst in het zwembad van het stadsgewest Vlissingen/ Middelburg is enkele maanden. Keijmel: „In Nederlandse zwembaden zijn overal wachtlijsten voor zwemles. Je zou kunnen wensen dat er geen wachtlijsten zijn, maar dat is geen realistische gedachte. Ik ga van het principe uit dat de wachtlijst niet langer mag zijn dan de duur van een zwangerschap.“

In het Vrijburgbad geldt dat alle kinderen die geen diploma hebben, drijfvleugels moeten dragen. „Het kind had gezegd dat het kon zwemmen. Vandaar dat we er allemaal vanuit gingen dat het geen vleugeltjes hoefde te dragen.“

Het zwembad krijgt binnenkort een drenkelingendetectiesysteem. De gemeenten Vlissingen en Middelburg hebben onlangs besloten daarvoor 50.000 euro te reserveren. De camera’s zijn bestemd voor het diepe verenigingsbad en niet voor het recreatiebad waarin de jongen zwom en speelde. „Het recreatiebad is overal anderhalve meter diep.“

Volgens Keijmel gaat het te ver om ook in het recreatiebad een drenkelingendetectiesysteem te installeren. „De jongen had vleugels moeten dragen. Daarop moet iedereen goed toezien dat dat ook gebeurt. Als verteld wordt dat een kind kan zwemmen, mag je daarvan uitgaan.“

Een detectiesysteem steunt op de oplettenheid van badmeesters. Het systeem slaat alarm als zwemmers te lang op de bodem drijven. „Maar het is een hulpje voor de medewerkers; een aanvulling op het toezicht. Het vervangt de badmeesters niet“, zegt Keijmel.

De Vlissingse jongen was met vriendjes aan het spelen. Lang onder water blijven, hoorde bij het spel. De oppas merkte ineens dat het verkeerd ging. „De jongen had nog een hartslag toen hij uit het water werd gehaald. Maar er is wel mond-op-mond-beademing toegepast. Daarna is hij bijgekomen en ter observatie naar het ziekenhuis gebracht met de ambulance.“ Volgens cijfers van de landelijke stichting Zwembadkeur verdrinken jaarlijks zeven mensen in zwembaden. Circa duizend keer loopt het goed af..