Goese HAP-auto's gaan ook spoedritten rijden

Toegevoegd: 02-11-2004, 17.27 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant

GOES - Ook de auto van de huisartsenpost in Goes zal spoedritten rijden als de situatie dat vraagt.

Dat stelt directeur M. Weststrate van de Stichting Huisartsen Geneeskunde, exploitant van de drie noord- en midden-Zeeuwse huisartsenposten. „Nood breekt wetten. Er is geen arts die stilstaat bij de verkeerswet als het om een leven van een patiënt gaat.“.

De huisartsenposten in Vlissingen en Zierikzee hebben na een jaar overleg met de Centrale Post Ambulancediensten en medisch manager R. Meppelder van de Regionale Ambulance Voorziening Zeeland een afspraak gemaakt over de inzet van de auto’s van de posten voor spoedritten met geluids- en lichtsignalen.

De wagens, die gereden worden door getrainde chauffeurs van het bedrijf MediExpress, worden ingezet om een arts snel ter plekke te brengen als een ambulance niet op tijd beschikbaar is. Na de opening van de huisartsenposten in voorjaar 2003 werden de auto’s ook voor spoedritten gebruikt.

Tot in oktober vorig jaar de CPA de huisartsen waarschuwde dat de post geen verantwoording nam voor ritten van de huisartsenauto, omdat er geen wettelijke basis voor de aansprakelijkheid is. Sindsdien rijden de postauto’s formeel geen spoedritten meer. Toch wilden de huisartsen hun bijdrage als aanvulling op de ambulancedienst graag erkend zien.

De nu geldende afspraken zijn formeel niet van kracht voor de Bevelanden, omdat de coöperatie die het dagelijks beheer van de post in Goes voert, de deelname aan het overleg zonder uitleg opschortte. Dat gebeurde vrijwel op het moment dat het voorstel voor de besturen van de coöperaties klaar was, stelt Meppelder.

Voorzitter B. Schruer en secretaris R. Wolbers van de coöperatie van de HAP in Goes waren maandag niet bereikbaar voor commentaar.  „De coöperatie heeft besloten de regeling niet tot de eerste prioriteiten te rekenen“, verklaart Weststrate. Hij verwacht dat afspraken met de CPA overgenomen worden door de HAP in Goes.

„Ik denk dat we de regeling over een jaar evalueren en mogelijk aanpassen.“ Meppelder reageert terughoudend op Weststrate’s uitspraak dat de Goese postauto niettemin ’maximaal’ zal rijden als een situatie dat vraagt. „Ik denk dat we ons toch aan het gemaakte protocol moeten houden.

De regeling beschermt namelijk ook de huisarts om zo’n rit in alle veiligheid te kunnen maken.“