Ereteken voor herdenking brandweerlieden

Toegevoegd: 15-06-2012, 15.17 uur
MIDDELBURG - Zaterdagmiddag wordt op twee Zeeuwse brandweerkazernes een ereteken gemaakt. Dat gebeurt in het kader van de eerste nationale herdenking bij het nieuwe nationale brandweermonument in Arnhem. Dit monument wordt zaterdag onthuld.

In aanwezigheid van minister Opstelten, enkele honderden nabestaanden en andere genodigden zal eer worden bewezen aan de brandweermensen die sinds 5 mei 1945 tijdens een repressief optreden hun leven hebben gegeven in dienst van de samenleving.

Er staan ruim negentig omgekomen brandweerlieden op het monument. Daaronder zijn ook de namen van enkele Zeeuwse brandweermensen. Familieleden en een afgevaardigde namens de Veiligheidsregio en Brandweer in Zeeland zullen in Arnhem de herdenking bijwonen.

Ereteken
Jeroen Doorenweerd, de kunstenaar die het Nationaal Brandweermonument ontwierp en maakte, heeft bij het monument in Arnhem een installatie gebouwd waarmee het ereteken kan worden gemaakt. Dit ereteken wordt gevormd door twee waterstralen uit brandweerspuiten die elkaar op 10 meter hoogte treffen en daarmee een ereboog vormen.

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie zet tijdens de ceremonie het ereteken in werking voor de brandweerlieden die tijdens hun werk het leven hebben verloren. Het bestuur van de stichting Nationaal Brandweermonument heeft de brandweerkorpsen in Nederland opgeroepen om op hetzelfde tijdstip als bij de eerste nationale herdenking in Arnhem het ereteken te maken bij de eigen kazernes.

Zaterdagmiddag om 14.30 uur zal bij de brandweerkazernes in Goes en in Terneuzen een ereteken worden gemaakt. In Goes ter herdenking van Hans Filius die in 1982 overleed na zwaar gewond te zijn geraakt tijdens uitoefening van zijn brandweerfunctie. In Terneuzen ter herdenking van Wim Matthijssen die in 2008 bij een brandweerduikactie om het leven kwam. Tevens zal op deze twee Zeeuwse brandweerlocaties de vlag halfstok hangen.

Met de aanwezigheid van de Zeeuwse afvaardiging namens Veiligheidsregio Zeeland in Arnhem en het maken van de beide eretekens wordt tevens een derde Zeeuwse brandweerman herdacht: in 1994 overleed de Middelburgse brandwacht J. van Helleman aan een hartaanval tijdens zijn brandweerduikopleiding.

Magda (15-6-2012 om 18:27)
Het werdt tijd naar zoveel jaren ik kan het naar 30 jaar een plekje geven voor mijn broer HANS. vergeten kan ik niet, want ik heb het allemaal zien gebeuren.