Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
52 files van totaal 186 km

Dow vreest vertragingen bij zeesluis

Toegevoegd: 28-02-2006, 09.43 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
TERNEUZEN - Chemieconcern Dow Benelux maakt zich zorgen over de verkeerssituatie rond het sluizencomplex in Terneuzen. De ’bloktijd’ van twintig minuten, die Rijkswaterstaat heeft ingesteld in de ochtend- en avondspits is naar verwachting onvoldoende om het verkeer van en naar het chemiecomplex vrije doorgang te garanderen. Gisteren ontstonden al direct lange files. Woordvoerder F. Neve van Dow gisteren: „We zullen de ontwikkelingen de komende dagen van zeer nabij volgen.“ Contact over aangepaste werktijden bij Dow is er nog niet geweest. Neve verwacht dat die de problemen bij de sluizen slechts voor een klein deel oplossen. „Voor mensen in de dagdienst zijn er al flexibele werktijden. Zij hoeven niet stipt om acht uur te beginnen. Daardoor kunnen zij tot op zekere hoogte rekening houden met de ontstane verkeerssituatie op het sluizencomplex. Mensen die in ploegendiensten werken kunnen zich er niet op instellen, omdat zij op stipte tijden op hun werk worden verwacht.“ De Terneuzense verkeerswethouder J. van Schaik verwacht echter dat de beschikbaarheid van de zuidbrug tijdens de spits wel degelijk een deel van de verkeersproblemen voor het verkeer van naar Dow ondervangt. Op die tijdstippen is ook de brug bij Sluiskil open voor het wegverkeer. Verder moeten signaleringsborden op strategische plaatsen, zoals de rotondes bij het busstation en de Westerscheldetunnel en de kruisingen bij Hoek en Sint-Anna voorkomen dat er een verkeersinfarct op het sluizencomplex ontstaat.


Van Schaik: „Ik denk dat een uitgebreide voorlichtingscampagne kan bijdragen aan een verandering in bepaalde gewoontes en reispatronen. Zo is het logisch dat mensen, die in het zuidelijke deel van Terneuzen moeten zijn, de komende maanden niet meer over de sluizen rijden maar de brug bij Sluiskil kiezen. Dat geldt ook voor het verkeer dat naar West- Zeeuws-Vlaanderen rijdt.“

Irritatie
De wethouder erkent dat de brug bij Sluiskil een lastig obstakel vormt, maar verwacht dat automobilisten er buiten de spitsuren toch sneller overheen kunnen. De brug bij Sluiskil heeft volgens hem nog capaciteit over. Hij rekent er wel op dat de irritatie over de wachttijden zal toenemen. „Daarom denken we na over displays waarop wordt gemeld hoe lang de brug nog open staat.“

Tunnel
De beste oplossing is volgens Van Schaik een systeem van elektronische voorsignalisatie bij het sluizencomplex en de brug bij Sluiskil, met duidelijke informatie over de openstaande bruggen. Volgens de verkeerswethouder toont de kwetsbaarheid van het sluizencomplex de noodzaak van de aanleg van een tunnel bij Sluiskil nog eens duidelijk aan. „Dat is de beste garantie voor een goede verkeersafwikkeling. Wat mij betreft gaat de eerste spade nog vandaag de grond in.“ Havenschepen D. Termont van Gent vreest dat Rijkswaterstaat extra maatregelen zal treffen om toekomstige schadevaringen te voorkomen en pleitte gisteren opnieuw voor snelle besluitvorming over de bouw van een nieuwe, grotere zeesluis.

Het Terneuzense D66-raadslid P. van Veen-de Rechter brak gisteren in schriftelijke vragen aan B en W een lans voor een snelle vervanging van de kwetsbare basculebruggen door rolbruggen.

Rijkswaterstaat gaat er vanuit dat de reparatie van de brug over ongeveer een maand kan worden gegund aan een aannemer. Volgens woordvoerder W. Vinke vergt dat karwei ze- ker een half jaar. Gisteren werd duidelijk dat ook één van de lagers van de brug is ontzet. De reparatie moet vrijwel ze- ker op de wal worden uitgevoerd. Het ro-ro-schip Tor Flandria, dat zaterdagmiddag de schade aan de brug veroorzaakte, lag gistermiddag nog voor de wal in het Mercatordok in Gent. Over de borgsom, die in de miljoenen, loopt, was op dat moment nog geen overeenstemming.


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Cookie-instellingen beheren