Oplossen problemen VRZ kost 2 miljoen

Toegevoegd: 27-09-2012, 19.05 uur
MIDDELBURG - Er is bijna twee miljoen euro nodig om de meldkamer en de crisisorganisatie van de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) zo snel mogelijk op volle sterkte te krijgen. Een plan van aanpak om dat te realiseren is vanmiddag goedgekeurd door het Algemeen Bestuur van VRZ.

Aangescherpte eisen vanuit het rijk, financiële keuzes in het verleden en de regionalisering van de brandweer, hebben ervoor gezorgd dat de meldkamer ambulancezorg & brandweerzorg en de crisisorganisatie nu niet aan de gestelde eisen voldoen. Om de VRZ de komende twee jaar op sterkte te krijgen en te houden, is een bedrag van € 1,9 miljoen nodig.

Op dit moment kampen de meldkamer ambulancezorg en brandweerzorg met een capaciteitsprobleem. Er is gebleken dat er te weinig menskracht is voor centrale, leiding en coördinatie in geval van opschaling bij een crisis. Een beperkt aantal medewerkers heeft nu een zeer breed scala aan taken binnen de crisisorganisatie. Versterking van capaciteit van sleutelfuncties in de crisisorganisatie is dan ook noodzakelijk. Ook is een extra investering voor ondersteunende systemen op de meldkamer nodig.

Sinds medio 2007 kennen we op de meldkamer in Zeeland zogenaamde multicentralisten die zowel de brandweerzorg als ambulancezorg voor hun rekening namen. De Inspectie Gezondheidszorg heeft haar eisen aangescherpt, waardoor dit niet meer mag. Dit betekent dat de verantwoordelijkheden voor ambulancezorg en brandweerzorg op de meldkamer weer strikt gescheiden moesten worden. Op dit moment vindt werving van brandweer- en ambulancecentralisten plaats.

In februari en maart 2012 heeft de Inspectiedienst van Veiligheid & Justitie een quick scan uitgevoerd. Hieruit kwam naar voren dat de invulling van de meldkamer en opschaling wel geregeld is, maar niet volledig voldoet aan de gestelde normen. Het bestuur van VRZ heeft in het verleden een afweging gemaakt op basis van kosten en effectiviteit. Zij hebben toen gekozen voor een sterk afgeslankte organisatie. Hierdoor is de regionale invulling van de noodzakelijke functies in de crisisorganisatie onder druk komen te staan. Daarnaast is er te weinig geïnvesteerd in ondersteunde systemen.

Plan van aanpak Aan de hand van bevindingen van de inspectie heeft VRZ een integraal verbeterplan opgesteld. Het incidentele budget van € 550.000 dat in 2012 beschikbaar is gesteld om de meldkamer op orde te krijgen, is niet toereikend. In 2012 is nog een extra bedrag van € 532.500 nodig en voor 2013 zijn de kosten op € 778.300 geraamd. Alles bij elkaar opgeteld gaat het om een bedrag van circa € 1,9 miljoen. Het plan van aanpak wordt voorgelegd aan de Minister van Veiligheid & Justitie.

De Minister van Veiligheid & Justitie wil een Meldkamer van de Toekomst, één meldkamerorganisatie voor alle drie de disciplines (politie, brandweer en ambulancezorg) onder verantwoordelijkheid van zijn ministerie met ingang van 2016. Dit betekent ook dat het aantal meldkamerlocaties verlaagd wordt naar tien locaties verspreid over Nederland. Op dit moment wordt gekeken of een samenwerking tussen de meldkamers in Zeeland en Midden- West-Brabant mogelijk is.

QuasiMoto (28-9-2012 om 10:57)
@Jaap. Helemaal mee eens! Te veel opperhoofden en te weinig indiaantjes... Dat is de werkelijke oorzaak van veel geldverspilling in Nederland door (semi)overheden.
Jan Bergen (28-9-2012 om 00:46)
Flink zijn en aanpakken, dat is het devies voor de gemeenten.
Jaap (27-9-2012 om 23:34)
Wanneer gaan de ogen open bij de 13 deelnemende gemeenten? Een topzware luxe organisatie met een boventallig overbetaald kader qua formatie. DAT is de kern van de problematiek!