EHBO'er vrijgesproken van ontucht

Toegevoegd: 04-10-2012, 22.37 uur
Door: Manfred Berrevoets
MIDDELBURG - De 66-jarige vrijwillige EHBO-docent uit 's Heer Hendrikskinderen die vier meisjes uit groep acht van de Kohnstammschool in Goes onzedig betast zou hebben is daarvan volledig vrijgesproken.

Tegen de man was een taakstraf van 140 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van een maand plus het betalen van 900 euro schadevergoeding geëist. De vier meiden van rond de elf jaar betichtten hun 'strenge meester' van ontucht tijdens het voordoen van praktijkoefeningen zoals de stabiele zijhouding, de Rautek-greep (de greep om iemand snel over een korte afstand te verplaatsen) en de Heimlich-manoeuvre (een handeling om te voorkomen dat het slachtoffer door een blokkade van de luchtwegen dreigt te stikken). Die ontucht zou zijn gebeurd in het schooljaar 2010/2011. Die lessen werden gegeven in alle openbaarheid. In aanwezigheid van de schooldirectie of de docenten en in ieder geval in de aanwezigheid van alle kinderen.

Niemand had ooit iets gezien, niemand had ooit een onvertogen woord over de EHBO'er gehoord, behalve de vier meiden. In haar vonnis stelt de rechtbank dat de verklaring van de meisjes, ieder voor zich, onvoldoende zijn om tot bewijs te dienen. De vier verklaringen bij elkaar leverden evenmin enig bewijs op en de rechtbank sluit niet uit dat de meisjes waarschijnlijk elkaar beïnvloed hebben.

Francois (6-10-2012 om 16:51)
Vrijspraak zegt niets over het feit of het nu wel of niet gebeurd is. Zolang er geen wettig bewijs is houd het op.
Juf EHBO (5-10-2012 om 16:49)
Geef zelf ook ehbo les op de basisschool, en i.d.d. blijft het een praktijkles waarbij elkaar word aangeraakt, hoop dat deze meiden van hun gedrag leren, ik snap ook die ouders niet, je moet je kind serieus nemen, maar je kan er ook te ver in mee gaan. Blijf nuchter! ehbo-er sterkte toegewenst!
Heco (5-10-2012 om 13:46)
Op een andere basisschool in Goes is een EHBO er omzelfde redenen de laan uitgestuurd. Is naar mijn weten geen aangifte over gedaan. Deze meiden konden toch wel gelijk hebben.
Andere ehbo juf (5-10-2012 om 12:51)
Gelukkig is deze man vrijgesproken,maar wat zal hij een rottijd achter de rug hebben. Op deze manier zullen er geen vrijwilligers meer te vinden zijn die les geven in Ehbo en dergelijke en het is toch belangrijk dat de kinderen iets weten van ehbo als ze naar het voortgezet onderwijs gaan.
K (5-10-2012 om 11:48)
EHBO er (5-10-2012 om 09:49)
Hopelijk is zijn goede naam hierdoor net besmet. veel sterkte...