Brigade doet mee aan grote oefening

Toegevoegd: 27-10-2012, 20.32 uur

MIDDELBURG - Vier leden van de Middelburgse reddingsbrigade zullen zaterdag 3 november samen met nog zo'n 150 andere hulpverleners deelnemen aan een grote nationale rampenoefening. Die vindt plaats in de omgeving van rivier de Lek.

Diverse reddingsbrigades uit het hele land, waaronder dus de Van Dixhoornbrigade uit Middelburg, zullen aan de oefening deelnemen. De Middelburgse brigade is de enige Zeeuwse die deelneemt. Aan de oefening doen ook de Veiligheidsregio Utrecht, de brandweer en diverse andere lokale hulpverleningsinstanties mee. Tussen 06.00 en 19.00 uur gaan zij een watersnoodramp nabootsen in het gebied tussen Nieuwegein en Klein Scheveningen.

De Middelburgse ploeg krijgt waarschijnlijk te maken met het evacueren van bewoners uit het ondergelopen gebied. Ook zullen zij te maken krijgen met gewonden en het assisteren van de brandweer bij bijvoorbeeld het verplaatsen van materiaal zoals zandzakken. Voor het eerst zal de communicatie binnen de oefening volledig via het landelijke netwerk C2000 verlopen. Sinds kort zijn alle reddingsbrigade-eenheden binnen Nederland hiermee uitgerust.

De Van Dixhoornbrigade beschikt over een eigen rampenploeg die 24 uur per dag, 7 dagen per week kan uitrukken voor grote calamiteiten. Leden vanaf 12 jaar worden klaargestoomd voor deze ploeg. De parate seniorenploeg bestaat uit leden vanaf 21 jaar. De vereniging is in 1993 en 1995 daadwerkelijk ingezet tijdens overstromingen in Limburg.

Bij dreigende overstromingen, zoals recentelijk nog in januari in Noord-Nederland, werd de rampenploeg van de club in opperste staat van paraatheid gebracht. De Middelburgers hoefden toen niet uit te rukken, mede vanwege de geringe omvang van de watersnood en de afstand tot het 'rampgebied'. Lokale brigades werden toen wel ingezet.

Zie ook: www.vandixhoornbrigade.nl