Sinterklaas weer in het land, drukte voor hulpverleners

Toegevoegd: 12-11-2005, 17.43 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]

MIDDELBURG - Sinterklaas is weer in het land. Vandaag zette hij in meerdere plaatsen voet aan wal. De sint bezocht eerst Sneek, waarna hij met volle vaart doorvoer naar Zeeland. Daar bezocht hij vandaag onder andere Middelburg, Terneuzen en Vlissingen. De sint krijgt het druk, want de komende weken moet hij nog tal van scholen, verenigingen en andere plaatsen langs.

In Middelburg werd de goedheiligman verwelkomd door vele honderden kinderen. Even leek het mis te gaan: opeens bleek dat de stoomboot de verkeerde kant op voer. Gelukkig konden de pieten de boot op tijd omdraaien en kwamen ze rond half twee toch echt aan in Zeeland. Uiteraard had de sint weer vele pakjes meegenomen. In totaal waren tachtig pieten met de stoomboot naar Middelburg gekomen om snoep en pepernoten uit te delen aan de kinderen.

De sinterklaasintochten brachten zoals gebruikelijk ook weer de nodige preventieve maatregelen met zich mee. Zo had de Middelburgse reddingsbrigade maar liefst twaalf redders paraat om snel in te kunnen grijpen wanneer er iemand onverhoopt te water zou raken. In totaal had de reddings-brigade zes redders op de kant en vier op het water. Op het water voer men met twee reddings-boten. De politie was aanwezig om het verkeer in goede banen te leiden.

Gelukkig gebeurden er geen ongelukken en hoefden de redders niemand uit het water te halen. De leden van de reddingsbrigade moesten wel af en toe kinderen waarschuwen die steeds dichter bij het water gingen staan. Jeugdleden van de Middelburgse reddingsbrigade hadden geluk: zij mochten na de intocht een stukje meevaren met de reddingsboten om zo de grote pakjesboot en de stad eens vanaf het water te bekijken.

De politie was voornamelijk aanwezig om een grote verkeerschaos te voorkomen. Door de intocht ontstonden wat verkeersproblemen omdat enkele straten niet of nauwelijks meer bereikbaar waren. Vooral toen de sint met zijn pieten in een grote stoet vertrok richting de Markt was er geen door-komen meer aan. De agenten werden aan beide kanten van de Koningsbrug ingezet om de auto's om te leiden. Al met al verliep alles echter rustig. En nu maar wachten totdat de sint en zijn pieten weer 's nachts langskomen en onze schoenen gevuld zijn als we 's ochtends beneden komen...