Z-Vlaanderen wordt Hartveilig

Toegevoegd: 16-01-2013, 14.29 uur
TERNEUZEN - De gemeentebesturen van Hulst, Terneuzen en Sluis hebben besloten hun gemeenten Hartveilig te maken.

Met Hartveilig wonen verbetert de gemeente de acute zorg met een krachtig reanimatienetwerk van vrijwilligers en Automatische Externe Defibrillators (AED’s). Dit netwerk biedt acute hulp in geval van een circulatiestilstand, in de volksmond ook wel hartstilstand genoemd. De Zeeuws-Vlaamse gemeenten starten dit jaar met het opbouwen van dit belangrijke netwerk.

Jaarlijks worden er 15.000 mensen in Nederland getroffen door een circulatiestilstand. Acute hulpverlening in de eerste 6 minuten is van cruciaal belang om de kans op overleven te vergroten. Het lukt een ambulance niet altijd om binnen dit aantal minuten bij een slachtoffer te zijn. Door mensen in de omgeving van het slachtoffer in te zetten voor de eerste acute hulpverlening, vergroot de kans om een hartstilstand te overleven.

Hartveilig wonen bestaat uit vrijwilligers die wonen en/of werken in de gemeente en die getraind zijn om te reanimeren en/of te defibrilleren. Deze vrijwilligers worden opgeroepen door de meldkamer van 112, wanneer een hartstilstand wordt vermoed. Met een sms-bericht wordt de vrijwilliger gealarmeerd en verzocht naar het slachtoffer te gaan. Al dan niet met een AED. De vrijwilligers verlenen acute hulp totdat het ambulancepersoneel dit overneemt.

Om het reanimatienetwerk op te bouwen zijn veel vrijwilligers en AED’s nodig. De gemeente is daarom op zoek naar mensen die een erkende reanimatie/AED-training hebben gevolgd of bereid zijn deze te volgen. Verenigingen, organisaties of particulieren die een AED in bezit hebben, worden ook gevraagd dit apparaat beschikbaar te stellen voor Hartveilig wonen.

Bent u in het bezit van een erkende reanimatie/AED-training of bent u bereid deze te volgen? Registreer uzelf dan als vrijwilliger. De Zeeuws-Vlaamse gemeenten, de inwoners en werkenden in Zeeuws-Vlaanderen zorgen er samen voor dat de gemeente Hartveilig wordt.

H (18-1-2013 om 04:05)
Aanmelden op: www.hartveiligwonen.nl.
Jan (17-1-2013 om 14:14)
En waar kan je je inschrijven? op gemeentesite niets te vinden