Intensief jaar voor KNRM Breskens

Toegevoegd: 23-01-2013, 10.32 uur
Door: Veerle van Iren
BRESKENS - KNRM reddingstation Breskens heeft een bovengemiddeld druk jaar achter de rug. De bemanning is 72 keer uitgevaren voor een reddingactie, dit tegen 57 keer in 2011. Hierbij zijn 145 personen veilig aan wal gebracht.

In tegenstelling tot andere jaren waren relatief veel acties buiten het zomerseizoen. In totaal is 49 keer uitgevaren voor de pleziervaart, 8 keer voor de beroepsvaart, 6 keer voor een zoekactie naar een vermist persoon en 8 keer voor een medische evacuatie.

De acties waren heel divers; van een plezierjacht met motorstoring dat in de drukbevaren vaargeul terecht dreigde te komen tot de intense en zware zoekactie in slecht weer, gedurende een hele nacht, naar de opvarenden van de Baltic Ace. Zeker deze laatstgenoemde actie staat nog vers in het geheugen.

Andere opvallende reddingacties waren de medische evacuatie van een 5-jarige meisje dat onwel was geworden aan boord van een dagpassagiersschip en een dubbele medische evacuatie van zeemannen die allebei botbreuken hadden opgelopen na slecht weer. Ook bijzonder was een zogeheten rib-rally die onfortuinlijk eindigde op de zandplaat Rassen en waar de KNRM in totaal 11 ribs en 51 opvarenden veilig aan wal heeft gebracht.

Naast de acties met de vaste reddingboten Zeemanshoop en Leng zijn er 12 reddingacties met reddingboot Christien uitgevoerd. Dit omdat de Zeemanshoop afgelopen najaar gedurende 11 weken voor groot onderhoud uit de vaart is geweest.

Afgelopen jaar mocht het station twee jubilarissen huldigen die beiden al 25 jaar vrijwillig opstapper waren. Daarnaast drie nieuwe vrijwillige bemanningsleden worden verwelkomd. De KNRM is nog steeds op zoek naar opstappers, met name voor overdag. Geïnteresseerden (mannen én vrouwen) kunnen contact opnemen met de schipper van het station.

Bas Nijsse (24-1-2013 om 10:53)
De stranding van de 11 RIBS op de zandplaat van de Rassen had niets te maken met de rib-rally die gehouden is op de Westerschelde. Dit om misverstanden te voorkomen.