Grote brand in pastorie Oud-Vossemeer

Toegevoegd: 13-03-2013, 09.02 uur - Update: 10-01-2014, 16.17 uur
Door: Manfred Berrevoets

OUD- VOSSEMEER - In de oude pastorie naast de rooms-katholieke kerk in Oud-Vossemeer is woensdagochtend brand uitgebroken. De vlammen slaan uit het dak.

De ramen uit de bovenverdieping zijn kapot. De brand in het pand aan de Dorpsweg werd kort voor zeven uur ontdekt. De brandweer schaalde de brand gelijk uit voorzorg op naar een middelbrand. Omdat het vuur snel om zich heen greep moest de brand van buitenaf worden geblust. De brand trekt veel bekijks.

De veiligheidsregio waarschuwt voor de vele rook die bij de brand vrijkomt en adviseert om ramen en deuren te sluiten. Mede door de forse rookontwikkeling heeft de brandweer besloten de brand op te schalen naar een GRIP1. Er zijn diverse blusvoertuigen, een hoogwerker en een waterwagen ter plaatse om het vuur te blussen. De politie rijdt in de omgeving rond met het bericht ramen en deuren te sluiten.

Jaap (16-3-2013 om 15:55)
Ben ik nou gek? Je mag niet meer naar binnen. Logisch. Veiligheid eerst. Maar die hoogwerker. Je ziet (en hoort!) het kostbare bluswater op het dak kletteren ipv het vuur bereiken. De dakgoten stromen zelfs over. In laatste shot blijkt hoogwerker toch hoger te kunnen. Ergerlijk. Sterkte bewoners.
Vosmeer (14-3-2013 om 22:44)
Dit was dan ook geen middelbrand Jos. Als de wind verkeerd had gestaan (zoals de dag daarvoor) was de kerk ook gegaan.
Zooike (14-3-2013 om 14:17)
Jos, alles wat op P2000 gealarmeerd wordt komt niet ter plaatse. Als er een wagen uit een ander gebied gealarmeerd wordt, wordt ook de OvD in kennis gesteld zonder dat deze uitrukt naar dat zelfde adres (Ovd 4795 & OvD 4595) tuurlijk was vroeger alles beter..... Mannen van staal en boten van hout.
Vosmeerder (14-3-2013 om 06:46)
@Jos Heb jij de foto's niet gezien, en het bericht is zeer summier. Om 7 uur begon de brand en om 8.30 sloegen de vlammen uit het dak, en was het prio 1 om de kerk te behouden. De vrijwilligers en de profs uit Brabant kregen het in 1,5 uur niet onder controle. Om 11.30 was er pas brand meester.
Toon (13-3-2013 om 23:47)
Vroeger......... had je ook nog geen p2000 op internet
Jos (13-3-2013 om 18:48)
Niet een beetje doorgeslagen.Ik lees op P2000 dat er 3 officieren van dienst zijn uitgerukt met een hoofdofficier van dienst, 4 opperhoofden voor een woningbrand. Vroeger kwam er voor een middelbrand 2 brandweerauto’s tegenwoordig is er een heel leger nodig. De vrijwilligers kunnen het best zelf af.