'Man verduisterde zeker zes ton'

Toegevoegd: 14-03-2013, 22.29 uur

MIDDELBURG - De 57-jarige verzekeringstussenpersoon uit 's Heer Arendskerke die donderdag voor het hekje van de rechtbank in Middelburg zat had spijt. Alleen klonk het niet bepaald overtuigend. Daarvoor had hij te lang en teveel mensen in de diepste ellende gestort.

Voor de meesten was hij de man die ze konden vertrouwen, met wie ze koffie dronken. De man die hun kinderen zag opgroeien en hun studieverzekeringen regelde. Die ervoor zorgde dat zijn klanten een onbezorgde oude dag tegemoet konden zien.

Gisteren zagen ze een man die van hun geld goede sier had gemakt: een boven modale woning met fitnessruimte bij het Goese Meer, een lease-auto van 1.500 euro per maand, een verbouwinkje van 77.000 euro, vakanties naar Zuid-Afrika, Frankrijk en Zwitserland, familieleden die door hem werden gefêteerd, een caravan, een tv'tje van 2.500 euro en nog het een en ander.

En dat alles had hij de afgelopen negen jaar met list, bedrog en vervalsingen bij elkaar gegraaid omdat hij 'graag zijn levensstandaard op peil wilde houden'. 601.308,00 Euro zou hij hebben verduisterd, zo werd er becijferd, maar volgens officier van justitie Janneke de Smet moet dat bedrag op meer dan 750.000 worden geschat.

Het ging allemaal niet zo goed met zijn Goese bedrijf Mundia Adviesgroep bv. Hij had een verzekeringsportefeuille overgenomen en had daar teveel voor betaald. De markt werkte ook niet mee en hij raakte in financiële problemen. De truuk die hij uithaalde om het ene gat met het andere te dichten was ingenieus.

"Professioneel", zou de officier van justitie zeggen. Hij had toegang tot de database van Aegon. Via het internet voerde hij van zijn klanten een adreswijziging in en voerde als nieuwe adres dat van hemzelf in. Stap twee was een polis stopzetten en het uit te betalen geld moest op zijn rekening worden gestort. Zijn klanten wisten uiteraard van niets dus voor onder meer een 'akkoordverklaring' moesten enige documenten worden vervalst. Ook daar had de man enige handigheid in.

Of hij 'verkocht' verzekeringen die niet bestonden of liet de mensen een hogere hypotheek afsluiten. Het extra geld werd op zijn advies in een premiedepot gestort en het geld verdween als sneeuw voor de zon. Niet alleen zijn die mensen nu hun (vele) geld aan extra hypotheek kwijt, maar moeten ze ook nog eens de hele looptijd meer rente over die hogere hypotheek betalen.

De zaak tegen de man kwam aan het rollen toen een cliënte bij Aegon een polis wilde afkopen en vroeg wanneer het geld nu eindelijk eens werd overgemaakt. Toen bleek dat het geld al lang en breed op de rekening van de man was gestort. Aegon startte een fraude-onderzoek en op 6 juni 2011 nam de politie de administratie van de man in beslag.

Toen bleek ook hoe groot zijn fraude was geweest en hoeveel ellende hij had veroorzaakt. "Sommige mensen betaalden tien jaar lang aan niet bestaande polissen, appeltjes voor de dorst bleken verdwenen, kinderen konden niet meer studeren omdat er ineens geen studieverzekering meer bleek te zijn. Dat alles en alleen omdat meneer zijn stand wilde ophouden."

Van de officier mag de man nu drie jaar de cel in plus als stok achter de deur nog een jaar voorwaardelijk en moet hij een beroepsverbod voor vijf jaar krijgen. Ook moet hij schadevergoeding betalen. De reclassering had een taakstraf, een voorwaardelijke celstraf en/of elektronisch toezicht voorgesteld. Dat laatste zal wel niet lukken; zijn huis is door de bank verkocht en hij geniet nu een uitkering. Maar hij had wel spijt...

Uitspraak over twee weken.

Zie ook:
Goesenaar verdacht van oplichting (06-06-2011)

Berend (21-3-2013 om 16:54)
Laat hem maar vijf jaar steenen hakken in een steengroeve en de opbengsten darvan terugbetalen an de slachtoffers
Mar (20-3-2013 om 12:13)
@Karel V: Wat zeg jij nou? alle kantoor baantjes omzetten naar vrijwilligerswerk ? Dank je. Ik ben een hardwerkende administratief medewerkster (kantoorbaan) met ook onkosten Moge duidelijk zijn dat deze meneer geen uitkering waardig is. Heeft lang genoeg geleefd in weelde, laat 'm nu maar creperen.
Sjors (19-3-2013 om 10:22)
En maar opscheppen over zijn vakanties en in zijn dure auto rondrijden. Altijd vriendelijk doen, dus allemaal gemaakt! Zo zie je maar weer dat niet iedereen te vertrouwen is. En rijk word je niet van je werk, dat word je alleen door oplichten, maar dat is al bij de meeste mensen bekend.
Engeltje (17-3-2013 om 10:12)
Weet er alles van maar het probleem is dat je er niets tegen kunt doen. We hebben het zelf meegemaakt en ook een adviseur een rechtszaak aanspannen was ons verteld alleen we moesten het ook in uit buitenland doen want daar woonde meneer de adviseur. Einde verhaal en alles kwijt.
Verreke (16-3-2013 om 09:41)
Deze man is toch zeker wel verwijtbaar werkeloos zeker ? volgens de regels heeft deze man helemaal geen recht op een uitkering en vraag me af hoe hij daar dan aankomt ? ook dit is dus gewoon fraude.
Karel V (16-3-2013 om 07:30)
Een teken dat het maar eens afgelopen moet zijn met die kantoor alfa student elite. voortaan alle kantoor baantjes omzetten naar vrijwilligerswerk of anders geen uitkering.