Nieuwe brandweerkazerne Schoondijke is een 'beauty'

Toegevoegd: 16-03-2006, 17.22 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
SCHOONDIJKE - Roger Goossens van de Brandweer Sluis is als een kind zo blij. „Onze nieuwe kazerne in Schoondijke is een beauty“, zegt hij. De brandweergroep Schoondijke was gehuisvest in een soort ’garagebox’ achter het oude gemeentehuis. Er kon slechts één brandweerauto in en ruimte voor oefeningen en opslag was er niet.

Het magazijn was een houten kotje in Oostburg. „En ruimte om te oefenen was er niet“, zegt Goossens, verantwoordelijk voor training en opleidingen. Het was de hoogste tijd voor vernieuwing. Het voormalige pand van Hydrauvision aan de Nieuwe Havenweg 5 in Schoondijke is grondig verbouwd. De verbouwing duurde een jaar. Veel werk werd verzet door de vrijwilligers van de groep Schoondijke.

De nieuwe brandweerkazerne wordt zaterdag feestelijk geopend door F. Captijn, directeur van de Regionale Brandweer Zeeland. Iedereen is welkom de opening bij te wonen. Na de opening is de nieuwe kazerne te bezichtigen.

Het nieuwe gebouw voldoet aan de geldende Arbo-normen. Zo is de kazerne voorzien van een vloeistofkerende vloer, elektrisch bedienbare roldeuren die automatisch open gaan bij alarm, rookgasafdrijving met tijdschakelaar en een geheel vernieuwde sanitaire voorziening.

Voor de afdeling opleidingen en oefeningen is er een kenniscentrum, kantine en leslokaal. De brandweer krijgt hier cursussen en bijscholing. Ook zijn een magazijn, kantoor en een opslagplaats voor de afdeling onderhoud ingericht.

De groep Schoondijke bestaat uit vijftien vrijwilligers, drie vrouwen en twaalf mannen.